Balletje mayo - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Balletje mayo - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Balletje mayo

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

21 Juli 2011 | Haïti, Passe Catabois

Hallo,

Mijn garderobe begint ernstig te lijden onder het leven en werken in Haïti. Ik heb bijna geen kledingstuk meer waar geen vlek of haal in zit. Het zwarte shirt heeft een chloorvlek sinds we de auto met hulpmiddelen voor cholera hebben uitgeladen. Het oranje shirt is vaal geworden na meerdere keren goed wassen door de wasvrouw. Het roze shirt heeft bloedvlekken die er niet helemaal uitkomen na een bloederige bevalling. De groene broek heeft slijtplekken aan de binnenkant van de pijpen, chloorvlekken na het schoonmaken van de badkamer en een winkelhaak naast één van de zakken. En alles begint een beetje ruim te worden, geen idee hoe dat komt! En een tip voor reizigers; neem niets mee dat wit is, het wordt vanzelf blauw-grijs!
Na 4 maanden uit dezelfde koffer leven beginnen die kleren mij aardig de keel uit te hangen. Ik kan niet wachten om Veenendaal in te gaan en nieuwe kleren te kopen. Maar het is ook wel makkelijk om niet te hoeven dubben over wat je nu weer eens zult aantrekken!
Ik heb ook het idee dat ik nooit meer op hoge hakken of met dichte schoenen kan lopen. Vier maanden slippers is wel erg makkelijk! Ik heb al een paar versleten en het is wel belangrijk om hier dikke zolen te hebben. Er zijn hier veel struiken en bomen met akelige doorntakken en hier trap ik regelmatig op. Scherpe doorns nestelen zich dan in je slipperzool. Soms heb je het op het moment zelf niet in de gaten maar merk je het pas als je dagen later op een steen stapt. Dan wordt je even venijnig in je voetzool geprikt. Sommige doornen kunnen akelige ontstoken wonden veroorzaken. Gelukkig is mij dat tot nog toe niet overkomen.

Ik ben vanochtend naar de rivier gelopen en het water staat erg hoog. Er is weer veel regen gevallen en de bergen om ons heen worden langzaam maar zeker groener. Het zou zo mooi zijn als deze oogst goed lukt. Het is momenteel avocadotijd. Geen idee wat je met die dingen kunt doen behalve rauw leeglepelen of in een salade doen dus recepten zijn meer dan welkom. Tomaten en uien zijn nu schaars en dat is erg jammer. De kippen zijn wel weer aan de leg nadat de meesten zijn doodgegaan een tijdje geleden na een mysterieuze ziekte. Eieren zijn dus weer ruim voorhanden. Er lopen momenteel twee jonge kippen om het huis. Ik vind het chagrijnige beesten. Altijd maar lopen krabben en binnensmonds lopen mopperen. Ik versta geen Kip en al helemaal geen Haitiaans Kip maar het klinkt nooit gezellig als ze lopen te tokken.
Vanochtend heb ik op zijn Haitiaans met spaghetti ontbeten en dat is eigenlijk best lekker. Probleem is alleen dat ik nu weer honger heb! Ik ga even de koelkast opentrekken en ik hoop dat mama’s koude gehaktbal er opeens in ligt! Broodje balletje mayo. Een mens mag dromen, toch?

Groeten,

Jacqueline

• 22 Juli 2011 - 06:46

Kirsten:

Mmmm avocado's! Ik zou er geen recept van weten, maar eet er bijna dagelijks eentje. Gewoon leeglepelen inderdaad. Tja, denk dat je gewoon met een lege koffer weer terug gaat komen in NL, een goede reden om eens even te gaan winkelen tzt!