Bloed, zweet en tranen - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Bloed, zweet en tranen - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Bloed, zweet en tranen

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

08 September 2011 | Haïti, Passe Catabois

Hallo mensen daar,
We ontvingen schokkend nieuws. Er was een zwangere vrouw uit hetzelfde dorp als Odette en zij vertelde ons dat Odette plotseling was overleden. We konden het eerst niet geloven maar zij kende haar goed en alle details klopten. Odette was gewoon opgestaan en buiten gaan zitten. Na een tijdje vonden zij haar. Ik ben blij voor haar dat het blijkbaar snel is gegaan. Zij heeft al een lang ziekbed achter de rug en ik ben blij dat ze dat niet nog een keer hoeft mee te maken. Odette, wat een vrouw.

Buiten raast de rivier weer voorbij, bijna weer buiten de oevers. Er is hogerop een hoop regen gevallen en dat komt nu hier de vallei door. De afgelopen week was het drinkwater erg slecht. Het liep bruin uit de kraan. Dus toch maar wat chloor in het water gedaan maar dat is echt niet te drinken. Ik ben blij dat het water nu zichtbaar schoon is en ik hoop dat mijn darmen er ook weer wat beter op gaan reageren! Er is nog een gebied verderop wat geen drinkwater heeft en we houden ons hart vast; wat gaat er met de cholera gebeuren! Het druppelt binnen maar niet zo extreem veel. Ik weet dat ik spijt krijg van deze woorden....

De kippepoot-kippenpoot (doorhalen wat niet volgens de nieuwe spelling is) was erg lekker! Ik heb er een tijd geleden over geschreven en had de poot als een schat in de vriezer bewaard. En nu is hij op! Lang gesudderd en met een lekkere rode saus volgens Haitiaans recept heb ik hem naar binnen gewerkt, heerlijk! Ik dacht: diarree heb ik toch al, dan kan zo´n salmonella-poot er ook nog wel bij!

Mijn laatste week hier gaat beginnen. Ik heb enorm veel zin in het naar huis gaan maar vind het erg moeilijk om dit hier achter te laten. Ik zag Lureniel voor een TB-controle en dat was dus de laatste keer. Wisdit komt ook nog voor een laatste keer en dan moet ik haar loslaten. Marie-Sousenie, de dame met de cerclage-dichtbinding van haar baarmoeder omdat ze 5 kinderen had verloren, moet nog bevallen en ik kan bijna niet weg zonder haar baby te hebben gezien! Dit zijn zo maar een paar voorbeelden maar het illustreert wel de moeite die ik heb met het achterlaten van de mensen hier. Zes maanden bloed, zweet en tranen, letterlijk en figuurlijk!

Liefs, Jacqueline