Bloed, zweet en tranen - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Bloed, zweet en tranen - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Bloed, zweet en tranen

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

08 September 2011 | Haïti, Passe Catabois

Hallo mensen daar,
We ontvingen schokkend nieuws. Er was een zwangere vrouw uit hetzelfde dorp als Odette en zij vertelde ons dat Odette plotseling was overleden. We konden het eerst niet geloven maar zij kende haar goed en alle details klopten. Odette was gewoon opgestaan en buiten gaan zitten. Na een tijdje vonden zij haar. Ik ben blij voor haar dat het blijkbaar snel is gegaan. Zij heeft al een lang ziekbed achter de rug en ik ben blij dat ze dat niet nog een keer hoeft mee te maken. Odette, wat een vrouw.

Buiten raast de rivier weer voorbij, bijna weer buiten de oevers. Er is hogerop een hoop regen gevallen en dat komt nu hier de vallei door. De afgelopen week was het drinkwater erg slecht. Het liep bruin uit de kraan. Dus toch maar wat chloor in het water gedaan maar dat is echt niet te drinken. Ik ben blij dat het water nu zichtbaar schoon is en ik hoop dat mijn darmen er ook weer wat beter op gaan reageren! Er is nog een gebied verderop wat geen drinkwater heeft en we houden ons hart vast; wat gaat er met de cholera gebeuren! Het druppelt binnen maar niet zo extreem veel. Ik weet dat ik spijt krijg van deze woorden....

De kippepoot-kippenpoot (doorhalen wat niet volgens de nieuwe spelling is) was erg lekker! Ik heb er een tijd geleden over geschreven en had de poot als een schat in de vriezer bewaard. En nu is hij op! Lang gesudderd en met een lekkere rode saus volgens Haitiaans recept heb ik hem naar binnen gewerkt, heerlijk! Ik dacht: diarree heb ik toch al, dan kan zo´n salmonella-poot er ook nog wel bij!

Mijn laatste week hier gaat beginnen. Ik heb enorm veel zin in het naar huis gaan maar vind het erg moeilijk om dit hier achter te laten. Ik zag Lureniel voor een TB-controle en dat was dus de laatste keer. Wisdit komt ook nog voor een laatste keer en dan moet ik haar loslaten. Marie-Sousenie, de dame met de cerclage-dichtbinding van haar baarmoeder omdat ze 5 kinderen had verloren, moet nog bevallen en ik kan bijna niet weg zonder haar baby te hebben gezien! Dit zijn zo maar een paar voorbeelden maar het illustreert wel de moeite die ik heb met het achterlaten van de mensen hier. Zes maanden bloed, zweet en tranen, letterlijk en figuurlijk!

Liefs, Jacqueline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Haïti, Passe Catabois

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 November 2011

Nesly

19 September 2011

Weer thuis!

11 September 2011

Laatste keer vanuit PC?

11 September 2011

Corrie

08 September 2011

cholera
Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 315302

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: