Goede Vrijdag - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Goede Vrijdag - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Goede Vrijdag

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

08 April 2012 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allen,

Het is nu bijna 22.00 en het is erg licht. Je zou bijna buiten de krant kunnen lezen. De maan is vol en zo helder, schitterend. Morgen is het 1e paasdag. Goede Vrijdag wordt hier door de voodoo-beweging uitgebreid gevierd. De dood van Jezus aan het kruis zien zij als een afsluiting. Satan heeft gewonnen. Ik vind het zo triest. Als je wel gelooft in de dood van Jezus maar niet in Zijn opstanding. Als je denkt dat satan sterker is dan God. En dat je dat dan ook uitgebreid gaat vieren.
Toen wij bij Evens/café Marktzicht zaten afgelopen vrijdag, kwam er een groep voorbij lopen. Dronken en waarschijnlijk onder invloed van andere middelen liep men met machetes te zwaaien. In Foison, een dorp vlakbij, zijn er mensen hierdoor omgekomen. Vreemde praktijken.

In het ziekenhuis is het rustig. We hebben wel 14 tuberculosepatiënten en de tweede omgebouwde zeecontainer is in gebruik genomen. Het klinkt provisorisch maar dat is het niet. De mensen verblijven er graag omdat ze licht en ruim zijn en omdat de wind er lekker doorheen waait. Een nieuwe tuberculosepatiënt kwam erg ziek binnen. Een opgezwollen buik en benen maar onder al dat vocht was hij zo mager als een lat. Nadat we het vocht uit zijn buik gehaald hadden en plaspillen hadden gegeven was hij 14 kilo lichter! Totdat ik hier kwam wist ik niet dat tuberculose in zo’n variatie kan voorkomen. En dan te beseffen dat wij hier waarschijnlijk maar een klein procent van de mensen met tuberculose zien. Veel mensen zullen thuis wegkwijnen en overlijden. Tuberculose is en blijft een groot probleem.

Morgen gaan we met zijn allen eten. Iedereen brengt wat, een gevarieerd menu gaat het worden. Ik ben niet zo’n goede kok maar pompoensoep lukt me aardig. Dat wordt dus mijn inbreng.
Ik hoop dat thuis, zoals het traditioneel hoort, op 2e paasdag rijstepap en eieren worden gegeten! Ik zou graag aanschuiven. Via de email krijg ik de kerkbode en ik zou ook graag weer een kerkdienst thuis bijwonen. Maar ik blijf zo in ieder geval op de hoogte van het kerknieuws en de overdenking lees ik graag. Via mijn moeder had ik gehoord dat er op de vrouwenvereniging werd gecollecteerd voor mijn werk hier en ik vind het zo mooi dat die betrokkenheid er is. Ik voel me hier soms zo ver weg van Ederveen en het is goed om te merken dat er meegeleefd wordt. Ook via de reacties op mijn weblog en via email, erg leuk. Toch mooi, dat internet!
En als jullie via mij de mensen hier in Haïti financieel willen ondersteunen, dit kan nog steeds via de Hersteld Hervormde Kerk in Ederveen. Rekening nummer is 103767258 t.n.v. de diaconie HHG EDERVEEN. Bij betalingskenmerk Haïti/ J v.d. Weerd vermelden.

Gezegend Pasen, allemaal!

Groeten, Jacqueline

• 09 April 2012 - 17:51

Stephan En Ciska:

Hier was het vandaag alleen maar een gekookt eitje er bij :) En ik denk dat zelfs in Ederveen vandaag geen traditie was met dikke rijstepap!?

Groetjes Stephan en Ciska