Interessant - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Interessant - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Interessant

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

12 April 2012 | Haïti, Passe Catabois

Goedemorgen!

Niets is zo veranderlijk als een mens. Behalve een dag werken hier in Haïti. Hoe de dag begint en hoe de dag eindigt kan enorm ver uit elkaar liggen. En dat maakt het reuze interessant!
Het is nu 05.25 en ik heb besloten dat de dag is begonnen. Om 04.00 werd ik geroepen voor één van de nieuwe tuberculosepatiënten. Hij is 50 jaar oud en heeft ongeveer drie maanden benauwdheidsklachten, droge hoest, gewichtsverlies en af en toe koorts. Zijn vrouw is in januari aan een vage ziekte, waarschijnlijk ook tuberculose, overleden. Frere Jarl belde me en zei over de telefoon dat de patiënt ‘pa bon mem’ was; helemaal niet goed. Gisteren klaagde de patiënt over zijn benauwdheid en had ik al een paar keer moeten uitleggen aan hem en familie dat tuberculose niet in 24 uur te genezen was. Ik nam dus aan dat de benauwdheid weer het probleem was en terwijl ik naar beneden liep was ik al aan het bedenken wat ik voor hem kon doen. Een keertje vernevelen, zou dat helpen? Denk het niet maar kan geen kwaad… Codeïne tegen het hoesten? Een vitamine C voor het placebo-effect? (Het is wonderbaarlijk hoeveel klachten we hier kunnen genezen met een vit C tablet. Soms willen mensen gewoon een ‘ti gren’; een kleine pil. Maakt niet uit wat, zo lang het maar een pilletje is.) Of zou de tuberculose een vat doorgevreten hebben en vind ik hem met een grote longbloeding? Wel erg dramatisch gedacht. Hij zou toch ook geen hartfalen hebben? Mmm, plaspillen… Maar gisteren klonken zijn longen niet vol met vocht. En als het zuurstofgehalte van zijn bloed erg laag is, beginnen met zuurstof of niet? Op de lange termijn is dat niet mogelijk omdat we beperkt zuurstof hebben.
Zo op de dingen vooruit denkend liep ik naar beneden. Toen ik de kamer in liep lag de man rustig in bed. Erg rustig. Te rustig. Ik begon met hem te praten en het viel me meteen op dat hij klonk alsof hij gedronken had. Dysarthria. Nadat ik een half dorp de kamer uit had gestuurd deed ik wat testjes en helaas werd mijn vermoeden bevestigd. De man had een grote CVA, een beroerte. Zijn hele linker lichaamshelft is volledig verlamd. Nadat ik rustig met hem en de familie had gesproken en wat dingen voor hem had geregeld liep ik weer naar boven. Vijftig jaar en een grote beroerte. Het herstel moeten we afwachten maar de volledige verlamming geeft weinig hoop. Revalidatiekansen in Haïti? Nul komma nul. Zijn vrouw net overleden.
En toen moest ik denken aan hoe ik de vorige keer naar boven liep, gisteravond. Nadat ik onder leiding van Anne-Marie mijn eerste ‘vacuüm bevalling’ had gedaan. Hoe de harttonen van het kindje slechter werden. Hoe uitgeput de moeder was na 24 uur weeën thuis en geen kracht had om goed te persen. Hoe de navelstreng om de nek van het jongetje zat. Hoe de mannelijke medische student met een blik van afgrijzen en met zijn gezicht in zijn handen in een hoekje naar de bevalling stond te kijken. En hoe uiteindelijk moeder en kind met een uitgelaten en dankbare familie naar huis ging.
Twee patiënten en een wereld van verschil. Interessant werk? Echt wel!

Groeten,
Jacqueline




  • 12 April 2012 - 11:14

    Anne:

    Wow! Ik vind het vooral respectvol werk, wat een belevenis weer! En in zo'n bijzonder land, dat ze zelfs hun geloof in de overwinnende macht van Satan vieren... Wat is het dan goed dat jullie er zijn, verbonden met de echt Overwinnaar en zo Zijn macht en kracht uitstralen door het werk en de zegeningen die Hij daarop geeft.

    Ook bijzonder dat jij aangeeft het fijn te vinden om overdenkingen uit Ederveen te krijgen en dat jouw verhalen mij aan het overdenken zetten. We hebben elkaar nodig...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Haïti, Passe Catabois

Passe Catabois 2012

Recente Reisverslagen:

04 Juni 2012

Foto's

04 Juni 2012

Port au Prince

26 Mei 2012

Bijgeloof

20 Mei 2012

DieuBon

13 Mei 2012

Kip, ik heb je!
Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 314502

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: