Modderbende - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Modderbende - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Modderbende

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

27 April 2012 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allemaal,

Regen, regen, regen…. Het is mooi dat het valt maar wat ben je het snel zat hier! Alles klam en kil, de was rot weg aan de lijn, naar en van het ziekenhuis lopen is een glibberpartij en overal modder; dit land is niet gemaakt voor regen! Ik heb dienst en moest dus net naar beneden. Een nieuwe patiënt die aan het bevallen was. Er was net een hoosbui aan de gang maar wachten tot het over is, is geen optie. Het kan lang regenen! In het donker met lampje en paraplu naar beneden gegleden. Ik vraag me af of ik niet in een grote teil naar beneden kan roetsen. Heb je nog een beetje lol met die modder!

Maar goed, de vrouw bleek thuis al te zijn bevallen van een gigantische baby, zeker 4 kilo, maar zij en familie was ervan overtuigd dat er nog een baby in zat. Placenta/vliezen, alles was er al uit. Haar baarmoeder was mooi klein samengetrokken, no way dat daar nog een kind in zat. Maar toch. Ik ben er door schade en schande achter gekomen dat als een Haïtiaan zegt dat ergens iets zit, er ook iets zit. Dat geldt voor splinters en dingen in neus en oren. Maar hopelijk geldt het niet voor baarmoeders. Wel sneu, maak je een reis in het donker in de stromende regen net na een zware bevalling en dan blijkt het voor niets te zijn. Ik hoop tenminste voor niets! Ik heb de vrouw en familie voor de nacht een bed aangeboden en dat accepteerden ze graag. Beter dan terug glijden in de modder. Nu hoop ik dat er morgen geen tweede baby bij moeder in bed ligt!

Het jongetje met cholera doet het redelijk. Hij heeft geen infuus meer nodig maar heeft nog regelmatig diarree. Zijn broer en zus zijn nu ook met diarree opgenomen maar zij zijn minder ziek.
Je hoort jezelf weer dezelfde zinnen herhalen, dezelfde informatie geven, dezelfde discussies hebben ten aanzien van bezoek en dergelijke. Maar tot nog toe zijn er geen verdere gevallen binnengekomen. Wel heerst er veel ‘gewoon’ braken en diarree. Dit komt mede door de regen. Het grondwater stijgt en dit plus vloedwater kan de leidingen van de bron binnendringen. Hierdoor komt er vies water in de waterleiding met diarree en braken als gevolg. (Heb ik ook alleen van horen zeggen maar het klinkt aannemelijk) De zakjes ORS vliegen de deur uit. Veel voorraad hebben we niet meer dus binnenkort moeten we weer bij het ministerie aan de bel trekken. Of zelf ORS gaan maken; water, zout en suiker. Heb ik toch liever de handige zakjes..

Groeten,
Jacqueline