Cholera - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Cholera - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Cholera

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

04 Mei 2012 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allemaal,

De cholera is weer helemaal terug. Helaas. We hoopten eerst dat het bij wat sporadische gevallen zou blijven maar vandaag kwamen er 3 patiënten tegelijk binnen. We hebben er nu 7 liggen. Uit dezelfde streek maar het lijkt zich uit te breiden. Anne-Marie heeft het departement van volksgezondheid op de hoogte gebracht en ze hebben infuusvloeistof, ORS en chloor gebracht. Goede service maar dit komt waarschijnlijk ook omdat de arts van het departement familie is van één de cholerapatiënten. Er is niets mis met vriendjespolitiek zolang wij en de mensen hier er baat bij hebben!
Nu de cholera terug is merk je ook weer meteen welke impact het heeft op het werk in het ziekenhuis. Het omhangen van infuuszakken, het constant benadrukken hoe belangrijk het drinken van ORS is, het navragen van de hoeveelheid braken/diarree, het beoordelen van de toestand van de patiënt en het daaraan aanpassen van het beleid, ’s nachts eruit moeten voor (nieuwe) patiënten en dan een paar uur op zijn om een paar zakken erin te laten lopen, de moeilijkheid van het infuus prikken in een zwaar uitgedroogde patiënt en denken na de 10e poging dat de patiënt onder je vingers zal overlijden, het bewaker spelen tegen de mensen die de patiënten willen bezoeken, het alert zijn op nieuwe cholerapatiënten en het beoordelen welke patiënt ‘gewoon’ diarree/braken heeft en met ORS weer naar huis kan. Cholera is een drama.

Groeten, Jacqueline

• 04 Mei 2012 - 09:33

Fam. Boonzaaijer:

Hé Lientje,
    Wat erg dat jullie er weer midden in zitten ! En als ik je verhaal zo lees, is dat nog zachtjes uitgedrukt ! Het zullen weer hele drukke gevulde dagen/nachten voor je zijn ! Hou je haaks,
    veel liefs van ons allemaal !
    Cees, Corina, Chiel, Christa en Cas !

• 04 Mei 2012 - 12:05

Gerrie:

Hoi Jacqueline
    met veel plezier lees ik je verslagen. wat een ellende dat de cholera weer terug is.
    voor Joanne heb ik 6 dozen insuline en ook nog wat doosjes kinderpctm
    veel plezier en sterkte nmog je laatste weekjes daar, groetjes aan iedereen die ik ken
    Gerrie

• 09 Mei 2012 - 20:35

Frances Koster:

Hallo,

Ik heb spullen verzameld voor Joanne hoe kan ik met haar in contact komen.

Wij hebben zelf 2 kinderen uit Haiti geadopteerd en hebben bij de apotheek van alles verzameld.
    Zou je me kunnen mailen of bellen.

ubelfrances@ziggo.nl of tel. 030-2420559

Vriendelijke groet Frances.