Tuinman - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Tuinman - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Tuinman

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

09 Mei 2012 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allemaal,

De cholera heeft aardig huisgehouden. Op een gegeven moment hadden we 15 patiënten met cholera. Leuk is anders… Nu druppelen er nog wat binnen maar gelukkig zijn er inmiddels ook mensen naar huis gegaan. Helaas is een oude man aan cholera overleden. Na veel gebroken nachten en ik weet niet hoeveel infuuszakken en ORS zijn we er aardig klaar mee. Nu moeten we afwachten of het helemaal afneemt of dat het voor lange tijd in meer of mindere mate blijft doorgaan.

Inmiddels ben ik echt aan het veranderen in een dame van stand. Aan de wasvrouw ben ik al helemaal gewend maar sinds kort heb ik ook een tuinman! Levi probeert zich, als hij hier bij het gastenhuis is, altijd van de helling af te storten. Ik heb de zoon van de wachter, Mackendé, gevraagd om een hek te maken en dat heeft hij met takken heel mooi gedaan. Het is echt een gaaf hek geworden. (mama, hek nodig in de tuin? Papa, nieuw hek voor het weiland? Ik maak het wel!) Ik heb onder een rand grote stenen gelegd en takken van de granaatappelboom erheen geleidt zodat ze over het hek kunnen groeien. Ik besprak met Mackendé de mogelijkheid om andere bomen en planten te poten en probeerde hem te vertellen hoe bij ons de tuin eruit ziet. Ik denk dat onze keurige perkjes en gazonnetjes moeilijk zijn te bevatten voor hem. Maar de volgende ochtend kwam hij aanlopen met planten en een aantal boompjes. Eén ervan is een boom waar lam in groeit. Een bolvormige vrucht die je even kunt koken en erna als een aardappel kunt bakken. Goed geregeld, dus! Nu duurt het wel 8 maanden voor hij vrucht draagt maar dat hindert niet! Tegen die tijd draagt de bananenboom ook vrucht, hoop ik. Ik heb hem wat geld gegeven voor het gedane werk en extra geld zodat hij drie keer per dag de planten water geeft. Mijn tuinman! Dus nu ben ik toch wel een dame van stand! Nu nog een huishoudster die voor me kookt en schoonmaakt en dan is het plaatje compleet!

We hebben nu een patiënt met een prachtige naam; Therant Thelus . Als je zijn naam uitspreekt dan lijkt het net ‘tarantula’. Hij heeft een grote zwelling in zijn nek en we hopen dat daar geen nest vogelspinnetjes in zit! Hij wordt behandeld voor tuberculose en het is een lieve man. Als kind is hij zijn rechterarm ‘verloren’ en hij heeft nu alleen nog een flubberige stompje zonder bot. Toch werkt hij in de tuin en heeft 7 kinderen bij 3 vrouwen! Hij is een jaar of 50 en zijn zonen zijn allemaal wandelende lange gratenkasten. Toen ik één van de zonen zag dacht ik dat hij cholera had, zo ingevallen is zijn gezicht. Maar hij kon me vertellen dat hij zo sterk als een os was en alleen maar even zijn vader kwam bezoeken! Oeps…

Groeten, Jacqueline

  • 10 Mei 2012 - 09:29

    Gerriëtte En Sytze:

    Tante Jacqueline, op welk nummer staat je huis? Ik wil niet geloven wat mama zegt dat je huis waarschijnlijk geen nummer heeft!! Ik denk dat je op nummer 6 woont?!

    Moet je na de kerst toch nog weer een keer die kant op, om de vruchten te plukken van al je gedane werk. Dat kun je toch wel op meerdere manieren lezen.

    Liefs.

  • 11 Mei 2012 - 10:02

    Ciska:

    Mooi om te lezen dat het met de cholera-patienten minder druk wordt. Ook beter voor jou gemoedsrust vermoed ik, om alles over ca. 2,5 weekje weer achter te kunnen laten.

    En ja, dame van stand; dan doet mama gewoon weer je was en papa staat piepers te poten in de tuin. Dus verandert eigenlijk weinig voor je als je weer thuis bent ;)

    Liefs uit Didam en tot binnenkort

  • 13 Mei 2012 - 17:13

    Tante Jacqueline:

    Sytze, ons huis heeft geen huisnummer. Geloof maar wat mama zegt! Er is zelfs geen straatnaam! Maar dat hindert niet want er komt toch geen postbode of meteropnemer!
    Tot over 19 dagen! Dat is wel een nummer die ik weet!
    Liefs, tante Jacqueline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Haïti, Passe Catabois

Passe Catabois 2012

Recente Reisverslagen:

04 Juni 2012

Foto's

04 Juni 2012

Port au Prince

26 Mei 2012

Bijgeloof

20 Mei 2012

DieuBon

13 Mei 2012

Kip, ik heb je!
Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 534
Totaal aantal bezoekers 314453

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: