Hoera, het is 1 november! - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Hoera, het is 1 november! - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Hoera, het is 1 november!

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

02 November 2012 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allemaal,

Het is vandaag een belangrijke dag! Het is 1 november! Voor jullie waarschijnlijk een doorsnee dag maar voor mij een geweldige dag! Vandaag mag ik het meegenomen bolletje Saksische leverworst openmaken en mag ik beginnen met de Dvd’s van de tv-serie ‘the Closer’! Met mijzelf afgesproken enige tijd geleden! Ik maak hier gewoon mijn eigen feestdagen! En oefen meteen mijn zelfbeheersing, mooi meegenomen! Dus, zo meteen, met een vers broodje Saksische leverworst de 1e aflevering kijken! Woepwoep!

De kliniek is inmiddels verhuisd naar dezelfde locatie als het ziekenhuis. Drie kamers in het ziekenhuis zijn daarvoor aangepast. Het zat al enige tijd in de pijpleiding maar nu zijn we daadwerkelijk verhuisd. Het is even wennen maar tot nog toe loopt het goed. Doordat er maar één locatie is de lijn tussen Anne-Marie en mij veel korter geworden. (wat een heerlijke managerstaal..) Voorheen, als een patiënt via de kliniek naar mij in het ziekenhuis werd doorgestuurd en we wilden overleggen, moest dat wachten tot Anne-Marie terug was van de kliniek. Of door middel van heen en weer gestuurde briefjes. Bevallingen tijdens kliniektijd konden ook voor problemen zorgen. Dat is nu dus verleden tijd. En het hebben van de dossiers bij het ziekenhuis is ook zo veel makkelijker als er een zieke patiënt tijdens een dienst binnen komt. Alle medicijnen op dezelfde plek, geweldig!

We hebben veel regen en wind gehad doordat een cycloon langs Haïti kwam op weg naar de US. En wat kan het dan kil worden in huis. Ik heb op bepaalde avonden met smart aan mijn heerlijke Uggs-pantoffels zitten denken die thuis staan. En de modder wordt je snel zat. Maar men kan aan het planten! Er wordt rekening gehouden met de stand van de maan maar inmiddels hoor ik regelmatig het begeleidende getingel en gezang van plantende mensen. Nu maar hopen dat na de nattigheid de zon weer terugkomt. Anders groeit het niet maar spoelt weg of verzuipt. Boeren zijn internationaal precies hetzelfde; als ze één ding goed kunnen dan is het wel praten/klagen over het weer! Maar, ook dat is internationaal, we denken een hoop te kunnen maar het weer kunnen we niet regelen!

Groeten, Jacqueline

PS Anne, topje van mijn vinger is nog steeds doof. En wat betreft dieven; je moet ze niet in de verleiding brengen maar het is niet zo dat ze de schoenen van je voeten jatten.

• 02 November 2012 - 16:40

Ciska:

Geniet van je sneetje brood met leverworst............zelfde gevoel zoals ik waarschijnlijk nu al een paar maand uitkijkt naar een hard pistoletje met Rosbief en peper en zout of met Filet American ;)

Misschien voor die boeren daar onstaand spreekwoord even in Creools vertalen...... 'As 'n boer niet klaag, isse nog niet wakker.........

Maar hoe is het met jou bonen dan?

Beste Jaqueline,

We lezen trouw je brieven, jammer dat we elkaar niet zien in Haïti, ik geloof dat we elkaar net kruisen.
    Ik heb al 8 weken een dode kleine teen, van het betonblok met paal wat nu bij jullie aankomt, dus pas op
    het schoot van de hulpmiddelen om het in de container te krijgen en Anton riep nog trek je voet weg, dus niet vergenoeg, maar ik pas weer in de schoen. Hopelijk krijg jij het gevoel weer snel terug.

• 09 November 2012 - 19:28

Anne :

Haha, nou ik zal de boeven dan niets voor het grijpen leggen, had een kluis in de container moeten meegeven! ;-) Balen van je vingertopje zeg, waarschijnlijk went het zo langzamerhand al om ermee te werken..

Bedankt dat je ons laat weten dat ook jullie wat van de cycloon hebben meegekregen (hebben gevoeld!), dat vergeten we hier wel eens met al de verschrikkelijke beelden uit de VS.

Hmm, wat heerlijk hoe je deelt dat je jezelf zo aan allerlei 'regeltjes' houdt om maar zo vaak mogelijk iets 'leuks' te hebben! Haha! Ik ga zo eens even je berichtje over nichtje Benthe lezen, van harte gefeliciteerd met haar. Ze ziet er prachtig uit op de foto's!

Groetjes! Anne