Welkom, Benthe! - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Welkom, Benthe! - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Welkom, Benthe!

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

08 November 2012 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allemaal,

Allereerst geweldig nieuws; ik ben weer tante geworden! Mijn jongste zus is bevallen van een lief meisje, Benthe genaamd. Ik ben erg dankbaar dat alles goed is verlopen en dat moeder en dochter het goed doen. Het is niet makkelijk om nu zo ver weg te zitten maar ik hoop in december de schade in te kunnen halen. De beschuit met muisjes blijven vast wel zo lang goed!

Afgelopen dinsdag hadden we hier een erg nare casus. Een 38-jarige man kwam binnen met wat leek op een epileptische aanval. Het ‘klopte’ allemaal niet helemaal en hij reageerde niet op de behandeling. Hij kon niet praten maar leek alles te begrijpen en kon ook kleine opdrachten uitvoeren. Hij had de trekkingen vooral in armen en bovenlichaam. Tijdens de trekkingen schreeuwde hij alsof hij in extreme pijn was. Bij verder doorvragen bleek hij zich 10 dagen geleden verwond te hebben tijdens het werken in de tuin. De diagnose leek meer en meer richting tetanus te gaan. En dat is een diagnose met 1% kans op genezing. Tetanus krijg je door een vieze wond en het tast je zenuwen aan. In het verloop van de ziekte verkrampen al je spieren en uiteindelijk overlijdt je doordat je ademhalingsspieren niet meer kunnen werken. Een gruwelijke dood. We konden niets meer voor de man doen. Hij is doorgestuurd naar Port de Paix voor verder onderzoek en we hopen allemaal dat onze diagnose niet klopt. Overlijden door een klein wondje aan je hand. Onbegrijpelijk maar waar. In Haïti is geen vaccin voor tetanus. Dat ik net voor de tweede keer zelf weer dengue heb gehad is dan maar een kleinigheid.

Er ligt nu weer een klassiek geval van hartfalen na zwangerschap/bevalling in het ziekenhuis. We zien dat helaas regelmatig. Het is een jonge vrouw, anderhalve maand geleden bevallen van een dochter. Tijdens de zwangerschap blijkbaar geen problemen gehad maar nu zit ze vol met vocht omdat haar hart niet goed werkt. De reden hiervoor is onduidelijk. Ze heeft benen als boomstammen en een nare kuch omdat haar longen vol met vocht zitten. We zijn begonnen met furosemide en digoxine en in 2 dagen raakte ze 6 kilo aan vocht kwijt. Voor haar en haar lichaam een groot verschil. Hopelijk blijft ze zo doorgaan en kan ze met een onderhoudsdosis plastabletten uiteindelijk weer naar huis.
Nu ze opknapt hopen we dat de borstvoeding ook weer op gang zal komen. Melkpoeder is enorm duur hier en wij hebben zelf zo goed als niets meer. Gelukkig zit er babymelk in de container die onderweg is.

Groeten,
Jacqueline

• 08 November 2012 - 22:21

Benthe:

Hey tante Jacqueline,

Zal mama of papa vragen om een beschuitje voor je te bewaren, tegen die tijd krijg ik zo'n heerlijk zacht geworden beschuit misschien ook zelf wel weg ;)

Liefs Benthe

• 09 November 2012 - 19:44

Anne :

Over berichtje van Benthe: vind ik leuk!

Over berichtje van Jacqueline: respect!
    Tjonge, wat verschrikkelijk om zo'n man binnen te zien komen, waarbij je het ergste vreest... Tegelijk ook blij dat je een moeder (en zo ook haar kind) vooruit hebt kunnen helpen met wat medicijnen, je mag mooi werk doen samen met Anne-Marie, Jacqueline! Bid voor jullie.
    Fijn ook dat de kliniek en het ziekenhuis verenigd zijn in één gebouw, heel veel succes gewenst.

• 11 November 2012 - 17:44

Kirsten :

Van harte gefeliciteerd met de geboorte van Benthe! Prachtig, een nieuw leven en fijn dat alles goed gaat.
    Wat is dat in enorm contrast met het leven en de onmacht die je da moet voelen bij de binnenkomst van zo'n ontzettend zieke patient, vreugde en verdriet liggen soms zo dicht bij elkaar...
    Fijn dat je niet al te lang meer hoeft te wachten om je pasgeboren nichtje te zien en je familie weer in je armen te kunnen sluiten.

• 11 November 2012 - 20:07

Chiel:

hoi tante alles goed hier wel
    wij zijn al bij benthe geweest ze is heel lief.
    en de beschuit is ook heerlijk daar in didam.

lieve groetjes uit renswouw