Melkpannetje - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Melkpannetje - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Melkpannetje

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

08 April 2013 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allemaal,

Het is weer lekker. Ik weet niet waarom alles maar moet worden “verbeterd”! Hotmail is veranderd, ziet er goed uit, voor zover ik het te zien krijg, maar werkt vast alleen als je een snelle verbinding hebt! Meer high-tech, meer troep te downloaden en dat gaat dus traag met mijn stickie. Ik ben al een uur aan het proberen een email te versturen maar dat gaat niet lukken deze eeuw! Verbetering, verbetering, echt niet! Praten tegen Hotmail lukt niet, niemand luistert als ik tegen mijn scherm zit te schreeuwen! Het enige resultaat is dat de kippen beledigd terug gaan tokken en dát helpt ook niet! Maar goed, verwacht geen antwoord op een email want dat lukt niet. Ik wil de oude Hotmail terug! Zucht. ZUCHT!

En Hotmail is niet het enige waar ik ruzie mee heb gehad, de afgelopen week. Ik ben met het gezin van Micheline en een ander meisje, Nachelie, weer naar het ziekenhuis in Port de Paix geweest voor het HIV programma. We waren er al om 08.30 maar kregen te horen dat er pas om 12.00 personeel zou zijn om te beginnen met het zien van mensen. Er was een probleem met de stroomvoorziening. Vervelend maar goed, het is Haïti, dachten we. Ruim na 12.00 begon men maar voor de kinderen was er geen dokter. Kom morgen maar terug. Ik heb uitgelegd dat dat niet zo simpel was en gevraagd of we niet gewoon de medicijnen konden krijgen. Dan konden we over een maand weer terug komen voor een uitgebreid consult. Dit kon niet. Ondertussen werd Nachelie steeds slechter. Voor haar was het rondhangen erg vermoeiend en ze kon bijna niet meer zitten. Na wat heen en weer gepraat kregen we te horen dat ook Nachelie de dag erna moest terug komen. Dat vond ik echt geen optie en dat heb ik ze ook verteld. Als Nachelie de reis morgen weer moest maken, dat kon ze echt niet aan. Er werd wat geknikt en gehumd maar verder werden we niet geholpen. Nou, ik was pa dako/niet akkoord! Ik heb ze uitgebreid verteld wat ik vond van hun service en dat dit niet helpt in het therapietrouw maken van de mensen. Elke reis naar het ziekenhuis kost moeite, geld en tijd. En om zonder goede reden weer weg te moeten gaan én de volgende dag weer terug te moeten komen, pa dako! Uiteindelijk werd mij verzocht om op het kantoor van de baas te komen. Oeps. Ik voelde me weer even 14 jaar oud, onderweg naar het kantoor van Luteijn, de schooldirecteur. Toch altijd een melkpannetje gebleven, blijkbaar! Over en weer werden de problemen uitgelegd. En uiteindelijk kreeg ik daar half mijn zin en werd het toch nog een goed gesprek! Nachelie kreeg haar medicijnen en hoeft pas over 3 weken terug. Voor de kinderen was er geen service en zij moesten terug komen. De dag erna, de woensdag, kon echter niet want dan heb ik het zwangerschapsspreekuur. Donderdag gingen we terug. Dit betekende wel dat het gezin van zondagavond tot donderdagmiddag bij ons in Passe Catabois is gebleven. Heen en weer tussen ziekenhuis en huis is te ver. Wat een gedoe voor hen. Vooral voor Sandi, het 3 jarige meisje, die het meest ziek is van het gezin. Hoe kunnen ze verwachten dat mensen trouw blijven aan het programma als het zo moeilijk wordt gemaakt? Voor het gezin regelen en betalen we de reis maar als ze dit zelf hadden moeten doen? Dan hadden ze niet terug kunnen komen. Simpelweg omdat ze dat geld voor de reis niet hebben. Enkele reis van hun huis naar Port de Paix is 140 HD. Zo ver weg wonen ze. Ongeveer 14 euro voor ons maar voor hen een vermogen. HIV is een groot probleem in Haïti en dit helpt zeker niet in de beheersing van dit probleem. Frustrerend en ontmoedigend voor ons, mogelijk dodelijk voor de patiënt.

Groeten, Jacqueline


  • 08 April 2013 - 22:29

    Marjolein:

    Tjeeeeempiee hee! Wat een verhaal!! En waarom zie ik toch het stoom uit jouw oren komen als ik dit lees! Haha. Ik hoor het je helemaal zeggen! Super goed dat je je niet zomaar hebt laten wegsturen in ieder geval!! Zet ´m op daar!! Liefs!

  • 09 April 2013 - 10:18

    Alida:

    Hoi Jacqueline en Anne-marie,

    terwijl ik jou verhaal lees, is mijn melkmannetje zo verhit, dat hij overgekookt en aangebrand is!!! Wat een stelletje .......(vul zelf maar in). Goed van jou, dat ze jou conclaaf als "warme pap" slikten!!!. (Hopelijk hebben ze hierdoor de vellen aan de lippen, en hiervan geleerd).
    Zo,nu kan ik jullie toch weer even een veer in de reet steken. Mooi werk.!!!!
    Hopelijk loopt het in de kliniek iets soepeler en worden jullie adviezen als zoete broodjes geslikt.
    Hier gaat alles zijn gangetje. Vannacht weer de nachtdienst in.
    Vorige week brandweer training gehad met de discussie wie en wanneer je de centrale zuurstof afsluit en besluit tot evacuatie van de de IC, indien het melkpannetje in de brand vliegt. Dit zijn weer andere problemen.
    Hopelijk krijg je die mail eens aan het draaien.Kan zeer handig zijn.
    Nou, hou de melk lauw en tot horens!!.

    Liefs Alida

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 668
Totaal aantal bezoekers 315331

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: