Sssssssssst - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Sssssssssst - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Sssssssssst

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

04 Januari 2014 | Haïti, Passe Catabois

Dag allemaal,

Het is midden in de nacht en met een duffe kop stommel ik richting toilet. Eenmaal zittend zie ik dat een hoek van het badmatje omgevouwen ligt en met mijn teen doe ik een halfslachtige poging om het matje recht te leggen. “Ssssssst” zegt het matje. Op zich een goede suggestie op dat tijdstip maar nu niet echt iets dat ik verwacht als reactie van een matje. Met wat meer beleid kijk ik onder de omgevouwen hoek en daar zit een lichtelijk opgewonden schorpioen. Ze komen hier voor en zijn niet dodelijk maar niet echt aanbevolen als huisdier. De desbetreffende schorpioen is groter dan ik normaal zie; zo lang als mijn vinger. Om iets te halen om hem dood te slaan (sorry, dierknuffelaars, ik ben niet van het buiten loslaten) moet ik over hem heen stappen en dat doe ik met een reuzenstap. Eenmaal terug zie ik hem niet meer. Tja, een schorpioen vinden is één ding maar hem kwijtraken is een ander! Ik gebruik mijn “als je niet uit bed was gegaan, dan had je geeneens geweten dat hij er was”-theorie die hoort bij de “als de spin 5 minuten later de kamer was overgestoken had je hem niet gezien”-theorie. Oftewel, net doen alsof je nooit wat gezien heb! Je blijft een tijdje wat schrikkerig en elke kriebel op je huid is opeens een eng beest maar het werkt! In het geval van de kwijtgeraakte schorpioen blijf je dagen lang alles uitschudden voor je het aantrekt of gebruikt. De theorie is niet toepasbaar op slangen. Dat gaat net te ver!

Het zijn wat rare weken geweest rond Kerst en Nieuwjaar. We zaten wat dagen dicht en er kwamen weinig mensen op de dagen dat we open waren. Ook de dienst was rustig. Oudejaarsdag begon wel om 02.30 met een bevallende vrouw. Het kind werd om 04.20 geboren. Toen ik een kledingpakket gaf aan “het laatste kind van 2013” besefte de familie pas dat het 31 december was. Men leeft hier niet zo met de agenda in de hand als we in Nederland doen. Elke dag is er één en hopelijk is er morgen weer een dag. Kunnen wij misschien nog wat van leren!

Groeten, Jacqueline

  • 05 Januari 2014 - 02:58

    Marjolein:

    Hahahaha, geweldig verhaal! Erg gelachen! De vertaling naar het Engels zodat Holgen ook mee kan lachen viel nog niet mee :)
    zet 'm op daar!

  • 09 Januari 2014 - 11:57

    Fam. Boonzaaijer:

    Zeker rare weken.............ssssssssst tot april mopje !!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 611
Totaal aantal bezoekers 313766

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: