juni in nummers...en nog meer nummers - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu juni in nummers...en nog meer nummers - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

juni in nummers...en nog meer nummers

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

03 Juli 2014 | Haïti, Passe Catabois

Dag allemaal,

De maand juni is alweer voorbij. En voor Anna en mij betekende dat dus voor de eerste keer het maandrapport voor het Departement Volksgezondheid maken. We functioneren nu onder een vergunning van de overheid en de overheid houdt van statistieken en nummers! Dus alle ins/outs van de kliniek moeten worden vastgelegd. We wisten dat dat een behoorlijke klus zou zijn. Tijdens de kliniek moet elke patiënt die we zien met naam, leeftijd, woonplaats worden opgeschreven. Ook of ze er al eerder zijn geweest met hetzelfde probleem. En de diagnose moeten we opschrijven. Voor het maandrapport zorgt dat voor de grootste klus want ze willen dat we rapporteren welke ziektebeelden we gezien hebben en hoeveel. De maand juni hebben we 972 patiënten gezien. Dat betekende dus 972 ziektebeelden in statistieken vastleggen. Hoeveel hadden er anemie? Hoeveel maagproblemen? Enzovoort enzovoort! Zwangeren, kinderen en familie planning hebben ook een aparte rapportage. Maar de klus is geklaard. En dan zie je toch behoorlijke nummers. Al was juni een wat rustige maand door de examens en bleven veel operaties weg, toch hebben we in totaal 1136 patiënten (kliniek, chirurgie, spoed en zwangeren) gehad. In 21 werkdagen.

Niet slecht voor twee mensen die Chikungunya hadden en nog steeds de naweeën ervan hebben! Allebei hebben we nog de botpijnen; de ene dag meer dan de andere maar ik kan niet wachten op de dag dat we zonder pijn uit bed kunnen stappen. Elke dag begint met het bij elkaar navragen wat er zeer doet en of het een goede of slechte dag is. Het voelt als erge spierpijn en zorgt ervoor dat je je werkstijl moet aanpassen. Ik had gisteren bijvoorbeeld erg last van mijn linkerhand tijdens het zwangerschapsspreekuur en dat zorgde ervoor dat ik de ligging van het kind met pijn en moeite kon voelen. Dan af en toe maar om de onderzoekstafel heenlopen en met rechts voelen! Mijn voeten en mijn linkerarm/hand blijven de grootste problemen geven. En dat is nu al voor bijna 6 weken. Maar het kan 4-5 maanden duren dus ik mag nog even. Ik heb nu respect voor alle mensen met reuma/artritis. Ik kan nog uitkijken naar een tijd zonder pijn maar voor sommige mensen is chronische pijn onderdeel van de rest van hun leven. Ik ben het na bijna 6 weken al gruwelijk zat! Maar ik klaag niet……

Groeten, Jacqueline


  • 07 Juli 2014 - 18:42

    Anne :

    Lieve Jacqueline en Anna,

    Wat hebben jullie het goed gedaan! Wat ben ik trots op jullie, zoals jullie het volhouden en elkaar er doorheen slepen, oog en oor voor elkaar hebben, maar vooral voor de honderden patienten die elke week weer langskomen. Wauw!

    Blijf schrijven, dan blijf ik me verwonderen en kunnen we blijven bidden & danken.

    Veel liefs, zegen en kracht!

  • 09 Juli 2014 - 04:13

    Marjolein:

    Jemigg.. Wat klinkt dat verschrikkelijk zeg.. Pfff.. Heel veel sterkte! En lekker rustig aan doen hoor!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 670
Totaal aantal bezoekers 314400

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: