Hete zon - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Hete zon - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Hete zon

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

01 Augustus 2015 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allemaal,

Vandaag, 30 juli 2015, mag in de geschiedenisboeken. Vandaag was de dag dat het departement van Volksgezondheid een verpleegkundige stuurde om ons te instrueren ten aanzien van anticonceptie implantaten. Dit zijn 2 kleine staafjes die onderhuids worden ingebracht en vijf jaar anticonceptie geven. De 3-maanden prikpil was al een uitkomst maar deze anticonceptie is nog beter. Voordat je er mee mag beginnen als ziekenhuis moet je instructie hebben en na heen en weer gepraat konden we dat voor vandaag regelen. Met de nodige Haïtiaanse logica. Ik had met het hoofd van familie planning gesproken en gevraagd of ze 30 juli konden. Ze wilde weten hoeveel mensen we een afspraak voor die dag hadden gegeven. Euh, nog niemand want we willen eerst weten of die dag kan... Ze zou het me laten weten. Na enige tijd stuurde ik een bericht of ze kon bevestigen dat ze 30 juli konden komen. Haar reactie: Geen probleem om 10 juli te komen. Euh, we vroegen om 30 juli…. Maar hoe dan ook, vandaag kwamen er 14 vrouwen voor de 5 jaar anticonceptie. Voor eentje was het net een maand te laat; ze was in juni voor het laatst ongesteld geweest en bleek inderdaad net zwanger te zijn. Twee andere vrouwen hadden al een andere vorm van anticonceptie, het spiraaltje, en de verpleegkundige wilde dat niet veranderen. Elf vrouwen kregen de 2 implantaatjes. Eentje ervan had 11 kinderen en was erg blij dat ze voor vijf jaar niet meer elke maand bang hoefde te zijn voor een zwangerschap. Meer kinderen, meer misère. Anticonceptie voor 5 jaar. Een grote stap vooruit wat betreft geboortebeperking.

Over Haïtiaanse logica gesproken, afgelopen nacht kreeg ik er ook mee te maken. Ik werd rond 23.00 gebeld voor een patiënt die bij het ziekenhuis was gearriveerd. Voor Haïtiaanse begrippen midden in de nacht. Ik ging naar het ziekenhuis en vond daar een vrouw die er redelijk goed uit zag. Ik vroeg haar wat er met haar aan de hand was en haar antwoord was dat ze al 3 weken een pijnlijke keel had en wat hoestte. En voor die klacht kom je midden in de nacht naar het ziekenhuis?? Ik vroeg haar en haar man dus ook waarom ze in vredesnaam hadden bedacht dat die klacht een goede reden was om midden in de nacht naar het ziekenhuis te gaan. Hun antwoord: overdag is de zon zo heet…..

Groeten, Jacqueline