Hete zon - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Hete zon - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Hete zon

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

01 Augustus 2015 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allemaal,

Vandaag, 30 juli 2015, mag in de geschiedenisboeken. Vandaag was de dag dat het departement van Volksgezondheid een verpleegkundige stuurde om ons te instrueren ten aanzien van anticonceptie implantaten. Dit zijn 2 kleine staafjes die onderhuids worden ingebracht en vijf jaar anticonceptie geven. De 3-maanden prikpil was al een uitkomst maar deze anticonceptie is nog beter. Voordat je er mee mag beginnen als ziekenhuis moet je instructie hebben en na heen en weer gepraat konden we dat voor vandaag regelen. Met de nodige Haïtiaanse logica. Ik had met het hoofd van familie planning gesproken en gevraagd of ze 30 juli konden. Ze wilde weten hoeveel mensen we een afspraak voor die dag hadden gegeven. Euh, nog niemand want we willen eerst weten of die dag kan... Ze zou het me laten weten. Na enige tijd stuurde ik een bericht of ze kon bevestigen dat ze 30 juli konden komen. Haar reactie: Geen probleem om 10 juli te komen. Euh, we vroegen om 30 juli…. Maar hoe dan ook, vandaag kwamen er 14 vrouwen voor de 5 jaar anticonceptie. Voor eentje was het net een maand te laat; ze was in juni voor het laatst ongesteld geweest en bleek inderdaad net zwanger te zijn. Twee andere vrouwen hadden al een andere vorm van anticonceptie, het spiraaltje, en de verpleegkundige wilde dat niet veranderen. Elf vrouwen kregen de 2 implantaatjes. Eentje ervan had 11 kinderen en was erg blij dat ze voor vijf jaar niet meer elke maand bang hoefde te zijn voor een zwangerschap. Meer kinderen, meer misère. Anticonceptie voor 5 jaar. Een grote stap vooruit wat betreft geboortebeperking.

Over Haïtiaanse logica gesproken, afgelopen nacht kreeg ik er ook mee te maken. Ik werd rond 23.00 gebeld voor een patiënt die bij het ziekenhuis was gearriveerd. Voor Haïtiaanse begrippen midden in de nacht. Ik ging naar het ziekenhuis en vond daar een vrouw die er redelijk goed uit zag. Ik vroeg haar wat er met haar aan de hand was en haar antwoord was dat ze al 3 weken een pijnlijke keel had en wat hoestte. En voor die klacht kom je midden in de nacht naar het ziekenhuis?? Ik vroeg haar en haar man dus ook waarom ze in vredesnaam hadden bedacht dat die klacht een goede reden was om midden in de nacht naar het ziekenhuis te gaan. Hun antwoord: overdag is de zon zo heet…..

Groeten, Jacqueline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 784
Totaal aantal bezoekers 314475

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: