Gezegende Kerstdagen en een Voorspoedig 2017! - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Gezegende Kerstdagen en een Voorspoedig 2017! - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Gezegende Kerstdagen en een Voorspoedig 2017!

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

20 December 2016 | Haïti, Passe Catabois

Dag allemaal,

Genieten van Nederland. Ik word vaak gevraagd hoe het nu voelt, weer in Nederland zijn. En eigenlijk voelt het heel normaal. De twee werelden, Haïti en Nederland, liggen letterlijk en figuurlijk zo ver uit elkaar. In Nederland voelt Haïti als ver weg en in Haïti voelt Nederland als ver weg. Twee werelden die elkaar niet raken en daardoor is terug zijn in Nederland eigenlijk zo weer heel normaal. Maar wel genieten! Van familie en vrienden en van alle normale Nederlandse dingen. Dat je op de bank kunt hangen bij een zus. Vrienden kunnen zien in plaats van alleen maar horen. Koffie aan de keukentafel bij je ouders. Dingen die zo heel normaal aanvoelen maar waar je zo van kan genieten. Een normale maaltijd van aardappelen, groenten en vlees. De warme douche. Koffie drinken zonder rantsoen. Dat de wegen van asfalt zijn. Dat het dagelijks leven gewoon doorgaat, ook al regent het. De supermarkt waar zoveel keuze is tegen gewone prijzen. Merken dat je het plat praoten niet verleerd bent. Zo heel normaal en toch zo heel erg genieten.

Elke maandag stuur ik via WhatsApp een patiënten overzicht naar een man van het departement van Volksgezondheid. De Haïtiaanse overheid houdt enorm van statistieken en sinds een paar maanden hoort, naast het maandrapport, dit weekrapport erbij. Via Whatsapp, klinkt vreemd, maar dit werkt beter dan via email i.v.m. slecht netwerk signaal. Maar goed, de eerste maandag thuis stuurde ik hem een bericht dat ik niet in Haïti was en dat het volgende rapport weer in januari zou komen. Hij accepteerde dat maar meteen leek er bij hem een lichtje op te gaan: miss Jacqueline is een buitenlander! Deze week volgde er een aantal kletsberichten waar ik niet op reageerde en het laatste bericht was: “neem een cadeau voor me mee”. Natuurlijk, meneer van de overheid die ik niet verder ken dan door een wekelijks rapport, ik zal een paar klompen voor u meenemen! Of liever een zak drop?

2016 ligt bijna achter ons en een nieuw jaar staat voor de deur. Aan het einde van dit jaar wil ik graag de mensen bedanken die het mogelijk maken dat ik in Haïti kan werken en leven. De mensen die mij ondersteunen, die financieel helpen en meeleven met mij en mijn werk als verpleegkundige in Haïti. Ik ben erg blij en dankbaar voor de ontvangen donaties. Zonder deze financiële hulp is het voor mij niet mogelijk om mijn werk in Passe Catabois te kunnen doen. Hartelijk dank voor deze zo gewaardeerde steun. Uw financiële bijdrage is van groot belang. Op D.V. 4 januari hoop ik weer naar Haïti te vertrekken. Ik hoop ook in 2017 op uw steun te kunnen blijven rekenen. Nogmaals hartelijk dank.

Mocht u meeleven met mijn werk via deze weblog en graag ook financieel willen bijdragen dan kan dat. Een eenmalige gift is van harte welkom maar maandelijkse sponsoren zijn meer dan welkom. Doneren kan via Bankrekeningnummer NL54RABO 0103767258 t.n.v. de diaconie HHG Ederveen Betalingskenmerk Haïti/J. v.d. Weerd. (ANBI-status + )

Gezegende Kerstdagen en een Voorspoedig 2017

Groeten, Jacqueline