Go pee - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Go pee - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Go pee

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

13 Juni 2017 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allemaal,

Weer even terug in Nederland en het is weer lekker om thuis te zijn. Heb ik het genot van de warme douche weleens genoemd? De trouwerij van mijn broer is inmiddels achter de rug en ik ben blij dat ik deel kon uitmaken van die mooie dag.

De reis is altijd een les in geduld. De wachttijden op het vliegveld en vooral de reis met de bus naar Port au Prince. Maar zolang je de reis onderdeel maakt van de voorpret dan valt het ook altijd weer mee. De tijd die je doorbrengt staande naast de bus terwijl er wordt gerepareerd kan ook een tijd zijn waarin je onverwachte gesprekken kunt hebben. Niets bindt mensen zo als pech onderweg! En het is ook een les in cultuur. Stel je voor dat je op de bus naar Groningen stapt en eenmaal goed op weg wordt er luid Evangelische muziek opgezet. De hele bus deint mee en de grote man naast je met baseball pet en dikke ketting zingt vol overtuiging mee. Er wordt aan de kant van de weg gestopt en een vrouw achter je denkt dat je niet in de gaten hebt dat het een plasstop is. Ze prikt je op jouw schouder en zegt luid terwijl haar andere hand naar buiten wijst: “GO PEE!!”/GA PLASSEN!!” In het Creools antwoord je dat je niet hoeft te plassen maar dat gaat volledig langs haar heen. Nogmaals “GO PEE!! GO PEE”!!” terwijl je bijna van je stoel geduwd wordt. Het was de eerste keer in mijn leven dat ik uit respect voor de behulpzaamheid van vreemden in een bosje ging zitten plassen. Het wildplassen heb ik trouwens inmiddels aardig geleerd, al kan ik niet garanderen dat in ieder geval één van mijn slippers niet nat wordt.

Belofte maakt schuld en hierbij los ik een belofte in. Ik ben gevraagd door Frè, mijn gebruikelijke motor chauffeur, of ik wil nagaan of er niet iemand een trompet heeft die hij/zij graag wil weggeven. Frè is een jongeman, net getrouwd en ze verwachten hun eerste kind. Hij zit op de fanfare van Passe Catabois en speelt trompet. Nu met een leentrompet van de fanfare. Deze trompet mag hij alleen na de repetitie van dinsdagmiddag mee naar huis nemen, zodat hij ’s avonds kan oefenen, maar na de repetitie van woensdagmiddag moet hij de trompet weer inleveren. Hij wil graag een eigen trompet zodat hij meer kan oefenen. Ik heb hem gezegd dat trompetten nu niet echt voor het oprapen liggen maar wie weet, proberen kan altijd! Als er iemand kan helpen, laat dan een berichtje achter op deze pagina zodat ik contact op kan nemen.

Groeten, Jacqueline

  • 13 Juni 2017 - 14:50

    Marjolein:

    Heerlijk thuis!!! Ik Ben wel verbaasd dat jij luistert naar het gezag van anderen! Haha ik kan me een gesprek herinneren over een douane beambte.. :)
    Ik deel je weblog met de vraag van een trompet, want ik als muzikant vind dat zó leuk!!! Wie weet lukt het!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 574
Totaal aantal bezoekers 315419

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: