Hoop - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Hoop - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Hoop

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

23 Juli 2017 | Haïti, Passe Catabois

Dag allen,

We zijn de afgelopen jaren een beetje verwend met de droge hitte en vooral met de betrekkelijke koele maanden sinds oktober vorig jaar. Maar dat verwennen is over. De echte Haïtiaanse hitte is terug. De drukkende hitte alsof de regen wil vallen maar nu nog even niet. Later naar bed want het is nog te heet in de slaapkamer. De thermometer blijft in huis overdag rond de 37’C hangen en gisteren stond het kwik om 07.00 in de ochtend nog op 30’C. Met wat wind is het goed vol te houden maar zonder wind is het soms echt te heet. De hitte accepteren werkt nog het beste. Maar dat betekent niet dat ik niet mag klagen!
De grote schoolvakantie is weer begonnen. Zo’n drie maanden vakantie hier en veel kinderen worden vanuit de steden, waar ze op school zitten, naar familie op het platteland gestuurd. Dat betekent in de kliniek dat er veel kinderen komen met een oom of een tante, opa of oma, en dat men weinig weet van de geschiedenis van het kind. “Hoe lang heeft hij die opgezette klieren in zijn nek?” Oma zegt “Uh, een mooi tijdje al?.” Verder navragen geeft soms alleen maar meer verwarring en het kind heeft zelf geen notie van tijd. Maar goed, jullie als weblogvolgers weten al lang dat detective spelen tijdens een consultatie mijn hobby is. Lees ‘de ongestelde vraag’ uit april 2016 nog maar eens een keer!

De grote vakantie betekent ook het grote beginnen met een volgend schooljaar. De vier schoolgaande kinderen in het gezin Louismard zijn allemaal over gegaan. Nesly begint aan het één na laatste schooljaar en we hebben in overleg besloten dat hij deze twee belangrijke examenjaren niet in Passe Catabois maar op een lyceum in Port de Paix gaat doen. De resultaten van deze school zijn beter en het geeft hem een betere kans om deze twee jaren in één keer te halen. Het betekent wel op kamers gaan in Port de Paix. Williamson gaat het negende jaar doen en Guerlaphenie het zesde jaar. Wesley, het ondervoede kind waar jaren geleden de kennismaking met het gezin mee begon, is nu 7 en gaat naar de 2e klas. Ik weet dat elk jaar rond deze tijd ik jullie benader voor hulp met de financiële ondersteuning van deze kinderen. Ik hoop dat jullie, net als ik, nog steeds geloven in het belang van een goede scholing en dat er nog steeds de wil is om te helpen. Dit jaar zijn de kosten hoger vanwege de huur van een kamer in Port de Paix. Het is één gezin op vele gezinnen die allemaal in dezelfde problemen zitten maar deze druppel op een gloeiende plaat maakt zeker wel een verschil. Door het meebetalen van het schoolgeld en de maandelijkse ondersteuning van het gezin kunnen jullie hen hoop op een andere toekomst geven. Hoop op een betere toekomst. Scholing geeft hoop op werk en werk geeft hoop op het doorbreken van een lange lijn van armoede. Door het helpen van deze kinderen kunnen wij hopen dat hun kinderen die hulp niet meer nodig hebben.

Als jullie willen bijdragen dan kunnen jullie een donatie onder vermelding van ‘Haïti Jacqueline schoolgeld’ over maken naar Bankrekeningnummer NL54RABO 0103767258 t.n.v. de diaconie HHG Ederveen. Hartelijk aanbevolen en hartelijk dank!

Groeten,
Jacqueline

• 23 Juli 2017 - 13:38

Anne:

Sterkte met de warmte, Jacqueline! Als ik hier zweet en ervan baal dat deodorant even niet genoeg is, denk ik weer terug aan Haiti, waar je het gewoon accepteerde en ook een fijne dag kon hebben. Dat accepteren noem jij nu ook, maar inderdaad: klagen mag. Juist naar ons toe, moet je dat gewoon doen.

Goed dat je de situatie van de schoolkinderen beschrijft. Fijn dat Nesly naar Port de Paix mag gaan, we zullen met elkaar de ondersteuning proberen te geven die nodig is. Laat het weten als er meer nodig is.

Een fijne werkweek weer en een goede speurneus toegewenst in al de vage medische geschiedenissen van de kids...

Liefs en groetjes uit Renswoude,
    Anne

• 27 Juli 2017 - 00:23

Marjolein:

Wat super dat je hen nog steeds ondersteunt Jacqueline!!! En wat goed dat de oudste zelfs naar een betere school kan gaan! Hopelijk, als het allemaal lukt!
    Oohhhh en die warmte... Sterkte!!! Is het in het betonnen ziekenhuis nog een beetje uit te houden? Want zo zweten terwijl je detective speelt lijkt me tien keer niks!!

Sterkte en zet m op daar!

Marjolein