Tweeëntwintig - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Tweeëntwintig - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Tweeëntwintig

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

23 Februari 2018 | Haïti, Passe Catabois

Dag allemaal,

Na de inbraak werden er spullen terug gebracht maar ik grijp nog regelmatig mis. Van alle pannen werden alleen twee grote pannen terug gebracht en het voelde een beetje overdreven om eieren te koken in een grote soeppan. Ik kreeg bijna te doen met de eieren, rond dobberen in een enorme pan, je zou ruimtevrees krijgen. Ik ging dus op zoek naar kleine pannen maar dat bleek niet zo simpel. Pannen voor op gas koken zijn niet makkelijk te vinden. De meeste pannen zijn voor koken op houtskool. Ik vond wel wat pannen voor op gas maar dat waren grote pannen. De verkopers probeerden mij uit te leggen dat alles wat je in een kleine pan kookt, ook in grote pannen kan koken. Goede verkooptechniek maar nee, bedankt, ik kijk verder. Na een zoektocht vond ik uiteindelijk een mooi klein steelpannetje. Met bijpassende glazen deksel. En nog een goed merk ook, een echte T-fal. Vast nog beter dan Tefal, die T-fal! Mijn eieren smaken veel beter nu ze weer lekker knus in een klein pannetje gekookt kunnen worden.

Na de fondsenwerving d.m.v. bijvoorbeeld de Wintermarkt, de December actie, de LVE sponsorloop en door persoonlijke ontmoetingen ben ik blij en dankbaar dat ik financieel in staat ben om nog weer even hier in Haïti te blijven. Ik zou alle donateurs graag persoonlijk willen bedanken maar dat is niet mogelijk. Door middel van deze weblog wil ik iedereen bedanken voor hun bijdrage en jullie laten weten hoe enorm ik het waardeer dat jullie meeleven en meegeven. Zonder jullie zou ik hier niet kunnen werken en leven. Hartelijk bedankt! Mijn zus Corina grapt altijd dat ze haar best doet voor mijn fondsenwerving omdat ze er niet aan moet dènken dat ik weer terug naar Nederland kom. Wees gerust, ik blijf nog even in Haïti.

Het is wat betreft operaties wat rustig maar de kliniek is druk. Tussen alle serieuze gevallen in zijn er ook wat minder serieuze gevallen. Zo had ik een jonge man die vertelde dat elke ochtend zijn neus groter was dan de avond ervoor. Hij waste dan zijn gezicht en dan was zijn neus weer minder groot. Tja, hoe reageer je op zo’n klacht… En soms is er wat verwarring. Een vrouw vertelde over haar jeuk en ik vroeg waar het jeukte. Haar antwoord was: “In Beauchamp.”. Dat was haar woonplaats….. En soms denkt men dat een ziekenhuis gerund door ‘blanken’ wel alle hightech onderzoeksmethoden zal hebben. Er kwam een vrouw die in de Bahama’s woont en ze vroeg om een MRI scan vanwege haar rugklachten. Toen ik uitlegde dat we geen röntgen hadden en al helemaal geen MRI was ze hevig teleurgesteld…. Het automatisch reageren met “mwen menm/Ik?’ op een vraag blijft ook grappig. Je vraagt; “Welk probleem heeft u?” en men zegt “ik?”. Soms blijft men dat bij bijna elke vraag herhalen en bij de zoveelste “mwen menm?” reageer ik dan soms met “Nee, ikke, sinds wanneer heb ik koorts?”. Maar weinig kunnen die vraag beantwoorden…..

Het onthouden van een afspraak is soms wat moeilijk voor de mensen, soms omdat men niet zo bij de datum leeft als wij of soms omdat men niet kan lezen. Ik had een oudere man een afspraak gegeven voor een operatie en hem samen met zijn vrouw uitgelegd hoe de operatiedag zou gaan lopen en dat de afspraak voor donderdag 22 maart was. Omdat ze beiden niet konden lezen hielp de afspraakkaart niet zo veel. Ik legde dus uit dat hij op de operatiedag niet mocht eten en drinken en dat ze spullen moesten meenemen voor de opname, hoe lang hij moest blijven enz. We waren een aantal keer door alle informatie heen gegaan en de man had moeite om de datum voor de operatie te onthouden. Na een paar keer herhalen vroeg ik hen: “Ok, dus welke datum heb je een afspraak?”. De man dacht goed na en riep opeens heel trots; “Tweeëntwintig!”. De vrouw had ook goed nagedacht en riep; “Donderdag!”. Dat het in de maand maart was daar moesten we nog even aan werken. Ik ben heel benieuwd of ze er ook inderdaad zullen zijn, die dag.

Groeten, Jacqueline


  • 24 Februari 2018 - 19:02

    Marjolein:

    Je geduld wordt altijd hevig op de proef gesteld!! Haha, gewoon je vraag blijven herhalen en de vooral ook de belangrijke informatie :D :D

    Zo goed om te horen dat je financieel rond bent voor een poosje!! Geweldig!

    Een t-fal pan in Haiti? Heb je je gelijk scheel betaald?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 661
Totaal aantal bezoekers 314420

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: