oogteam 2018 - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu oogteam 2018 - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

oogteam 2018

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

21 April 2018 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allemaal,

Van 9 tot 17 april was het oogartsenteam er weer. Nu met 9 man/vrouw sterk en er zijn veel mensen met oogproblemen gezien en geholpen. Soms onomkeerbare problemen maar veel mensen zijn onder andere geholpen met een bril, glaucoom behandeling of staar operaties. Er komen veel mensen voor de oogkliniek en van de mensen die de ene dag er niet meer bij konden, bleven er veel een nacht slapen om de volgende dag bij de eersten te horen. Elke nacht lag het hele ziekenhuis vol, extra slaapplekken door matrassen op de grond, overal vond je mensen. Ook de gewone kliniek werd door meer mensen bezocht, soms alleen omdat men bij de oogkliniek zat te wachten of omdat men er bij de oogkliniek niet bij kon. Men dacht; “als ik er toch ben..”. Het is altijd een drukke tijd als het oogteam er is maar het is al het extra werk meer dan waard.

Eén van de patiënten die mij het meeste deed, was een 43 jarige man die vanaf zijn tienerjaren slechtziend was door staar en nu inmiddels zo goed als niets meer zag. Hij had geen vrouw of kinderen, waarschijnlijk omdat hij door zijn handicap niet kon werken en dus geen familie kon onderhouden. Geen goede huwelijkskandidaat dus. Zijn slechtziendheid beïnvloedde zijn hele leven van jeugd af aan. Hij werd aan één oog geopereerd en de vooruitzichten zijn dat hij redelijk gaat zien met dat oog. Ik hoop het voor hem.

Groeten, Jacqueline

• 25 April 2018 - 15:41

Marjolein:

Wow! Wat super dat het oogteam weer is geweest!! Worden brillen dan ook aangemeten enzo? Ik kan me voorstellen dat dat voor iedereen meer werk oplevert zo'n weekje! Gelukkig is dat het dubbel en dwars waard! Ik hoop dat je er extra energie van gekregen hebt!

Liefs, Marjolein
    p.s. Jennie van House of Hope is bij mij thuis geweest vorige week! Super leuk gesprek gehad en ze liet allemaal foto's zien van Kathleen! Ze was op doorreis en kwam "in de buurt!"