Heet, heter, heetst - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Heet, heter, heetst - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Heet, heter, heetst

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

22 Juni 2018 | Haïti, Passe Catabois


Dag allen,
De grote schoolvakantie is voor veel kinderen alweer begonnen. Er worden nog examens gedaan en examenresultaten afgewacht. Veel kinderen gaan van de stad waar ze op school zitten naar familie op het platteland waar ze in de vakantie verblijven. Wij zien meer kinderen voor operaties tijdens deze vakantiemaanden.

Het einde van een schooljaar betekent ook weer voorbereiden op een nieuw schooljaar. Het gezin Louismard is voor veel mensen bekend. Het begon ooit door Wesley’s opname in het ziekenhuis vanwege ondervoeding en de psychische problemen van de moeder. Oudste broer Nesly wacht nu op zijn examenresultaat voor zijn Retho. Als hij slaagt dan is volgend jaar zijn Filo jaar, het laatste middelbare schooljaar. Williamson wacht op het resultaat van zijn 9e schooljaar, ook een belangrijk examen. Guerlaphenie is klaar met haar 6e jaar, Wesly is over naar de 2e klas. Wachnel, het laatste kind in het gezin, gaat voor het eerst naar de kleuterschool. Met de hulp van sponsoren in Nederland ondersteun ik dit gezin al jaren en ook dit jaar helpen we mee met het betalen van schoolgeld, uniformen, boeken en de huur van de kamer in Port de Paix waar Nesly, Williamson en Guerlaphenie wonen zodat ze daar naar school kunnen. Ook krijgt de vader maandelijks geld voor levenskosten. Als u bij wilt dragen aan deze kosten dan kunt u geld overmaken naar diaconie HHG Ederveen NL54RABO 0103 7672 58 o.v.v. schoolgeld. Scholing is in mijn ogen één van de bouwstenen in het verbeteren van de toekomst van de jeugd in Haïti. Hopelijk denkt u er net zo over en vindt u de scholing van deze vijf kinderen een donatie waardig! Namens hen bij voorbaat hartelijk dank!

Het is een aantal weken behoorlijk heet aan het worden. We zijn wat verwend door alle regen in 2017 en afgelopen zomer was minder heet dan normaal. Die schade zijn we nu aan het inhalen. Drukkende hitte, klamme nachten en een genadeloos hete zon. Je hoort onweer maar de regen komt nooit. Ik moet er nog even aan wennen en soms wordt alles even teveel in de hitte. Gisteren was zo’n dag; de bakker had geen brood dus voor niets in de hete zon er heen gelopen (kost nog geen minuut om de Carrefour over te steken maar in de zon telt elke seconde!). Eenmaal thuis gekomen bleek dat er voor de derde dag geen water uit de kraan kwam en mijn drinkwatervoorraad was bijna op. Zuinig douchen met lauw water en zuinig drinken van nog lauwer water zorgde ervoor dat ik goed chagrijnig zat te zweten op de veranda. Als ik een kind was dan was dat het moment geweest dat ik al mijn speelgoed uit de box had gegooid. Ik kan veel hebben maar geen water is voor mij de limiet. Verstandig wezen met stroom, geen probleem. Geen koelkast, pas ik me op aan. Geen brood, balen maar ok, dan eet ik wel noodles. Maar geen water, daar is geen wennen aan en daar is geen aanpassen aan. Gelukkig is er een keerzijde. Vandaag was er vers brood bij de bakker en, tatatataaaaaa, er kwam water uit de kraan! Hoe blij kun je dan zijn! Terwijl ik al mijn flessen, bakken en kannen vol laat lopen, loopt het zweet nog steeds langs mijn gezicht maar het is allemaal beter te dragen. Het speelgoed ligt weer netjes in de box, laten we maar zeggen!

Groeten,
Jacqueline




  • 25 Juni 2018 - 16:12

    Marjolein:

    Het tolereren van zulke hitte, vieze beesten, lastige patienten, geen (vers) brood en dan ook nog eens geen water? Ik had m'n spullen al uit de box gegooid bij tegenslag 1.. Pffff... Hoe komt dat? Dat er geen water uit de kraan komt? Dat komt uit de bron van het dorp, toch? Is het systeem 'stuk' of is het water op ofzo? (Dat probleem was er niet toen ik er was..) Want zo'n belangrijke levensbehoefte in die hitte lijkt me echt zwaar noodzakelijk!

    Sterkte, echt heeel veel sterkte!! Je kan het! God geeft je nooit meer te dragen dan je aan kunt!

    Marjolein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 1347
Totaal aantal bezoekers 314303

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: