Dienst - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Dienst - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Dienst

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

26 Juli 2018 | Haïti, Passe Catabois



Hallo allemaal,



Om de beurt doen we een week dienst. Dat betekent dat je buiten kliniektijden de operatiepatiënten ziet en dat je gebeld wordt als er patiënten naar het ziekenhuis komen. En dat is een gevarieerd aanbod. Ik heb een week bijgehouden wat er kwam in mijn dienstweek.



Maandag
Om 18.00 word ik gebeld voor een man met acute buikpijn. Hij heeft veel pijn en het is een wat onduidelijk beeld. Geen enkele medicatie helpt en in de loop der tijd wordt hij steeds slechter. I.o.m. hem en zijn familie stuur ik hem door naar La Point, het ziekenhuis een klein uurtje van ons vandaan, voor verder onderzoek. Men regelt een auto voor vervoer en de chauffeur van de auto zegt dat hij eraan komt. Dit blijft hij zeggen maar hij komt nooit aan. Uiteindelijk vertrekt men met de motor naar La Point.



Dinsdag
Om 17.30 komt er een 9 jarig meisje met een gekliefd oor. Ze had een beetje argeloos lopen zwaaien met een machete. De punt van de machete had haar oor volledig horizontaal doorgesneden. Ik hecht haar oor en vraag haar om na een paar dagen in de kliniek terug te komen. Als ze terug komt ben ik blij om te zien dat het mooi aan het genezen is.

Om 22.00 belt de wachter voor een vrouw met een beestje in haar oor. Het blijkt een nog levende kakkerlak te zijn en de vrouw is hysterisch door de schrik en de pijn. Gelukkig krijg ik de kakkerlak eruit en de opluchting is groot. De kakkerlak kwam met de schrik vrij.



Woensdag
In de vroege ochtend om 05.00 word ik gebeld voor een bevalling. Als ik aankom bij het ziekenhuis hoor ik al een baby huilen, de baby had besloten niet op mij te wachten! Na het afnavelen geeft de nageboorte problemen. Met voorzichtig manipuleren en instructies aan de moeder wordt de placenta uiteindelijk volledig geboren.

Terwijl ik savonds met een operatiepatiënt praat zie ik buiten een vrouw staan. Ze komt met haar zoon die gebeten is door hun ezel. Hij heeft een grote gebitsafdruk van de ezel op zijn bovenarm staan en op een aantal plekjes is de huid open. Met steristrips plak ik de wondjes en ik geef hem pijnstilling en antibiotica.



Donderdag
Om 07.00 komt er een man met een machete wond. Hij was die nacht bij een wake en een ‘gekke man’ had hem aangevallen met een machete. Hij had een flinke wond op zijn pols, een bot was doorgehakt en hij had fors bloedverlies. Na eerste hulp de man doorgestuurd naar La Point voor röntgen foto’s, operatie en een mogelijke bloedtransfusie.

Om 17.30 ben ik op zaal bij de operatiepatiënten en hoor ik een motor het terrein op komen. Niet alleen de motor hoor ik, ik hoor ook de vrouw die er achterop zit. Ze maakt veel misbaar en moet ondersteund worden bij het lopen. Het blijkt maagpijn te zijn en alleen door de diagnosestelling knapt ze al op. Met een zakje maagmedicatie loopt ze zelf naar buiten. En met het advies om met maagpijn in het vervolg tijdens kliniektijden te komen.



Vrijdag
Om 18.00 word ik geroepen voor een dame die zich niet lekker voelt. Ze is een bekende patiënte uit Passe Catabois en heeft al jaren hoge bloeddruk. Ze is niet erg trouw in het innemen van medicijnen en was al maanden niet geweest voor controle. Haar bloeddruk was, als verwacht, torenhoog en de reden dat ze zich niet goed voelde. Met medicijnen en een preek gaat ze naar huis.



Zaterdag
Om 09.00 roept de wachter mij voor twee bevallingen. De eerste is een vrouw die voor de 12e keer zwanger is. Ze heeft sinds vrijdag pijn in haar buik. Haar grootste zorg is dat ze nog steeds niet voelt dat ze moet persen. Het blijken geen weeën te zijn maar een urineweg infectie. Ze gaat gerustgesteld naar huis met antibiotica. De tweede is een meisje dat voor de eerste keer zwanger is. Ze had een dag ruim vruchtwaterverlies en haar bloeddruk was te hoog. Ze was 8 maanden zwanger en had geen weeën activiteit. I.o.m. haar en familie ging ze naar La Point.

Om 10.00 komt er een man met een grote machete wond. Hij was op een bruiloft en kreeg ruzie omdat iemand wat lelijks zei tegen zijn moeder. Die iemand kwam terug met een machete. Zijn arm is grotendeels afgehakt bij de schouder. Het schoudergewricht ligt los. Hij had veel bloed verloren en is verminderd aanspreekbaar. Ook deze man gaat na eerste hulp voor operatie en bloedtransfusie door naar La Point.



Zondag
Om 06.30 komt er een welbekende asthma patiënt. Na vernevelen en met medicijnen gaat ze weer naar huis.

Om 08.00 hoor ik een vrouw roepen voor mijn huis. Ik vind een 7 maanden zwangere vrouw pontificaal zittend op mijn pad. Ze heeft buikpijn maar is haar kaart vergeten. Ze dacht dat ik haar daarom niet zou willen zien in het ziekenhuis en komt daarom maar naar mijn huis…. Logica. Ik loop met haar naar het ziekenhuis en alles blijkt goed te zijn. Met paracetamol gaat ze weer weg.

Om 10.00 word ik geroepen voor een vrouw met al maanden vage buikpijn. Ik zeg haar dat dit geen urgentie is en ze mag maandag terug komen tijdens kliniekuren.

Om 11.00 komt Djina. Ze is 9 maanden zwanger en ze is het zat, die dikke buik! In de afgelopen week kwam ze al een keer met buikpijn in de hoop dat het weeën waren. Helaas heeft de baby geen haast om geboren worden en ook deze keer is het vals alarm.

Om 21.00 word ik gebeld voor een jonge vrouw met koorts. Het lijkt viraal en met medicijnen gaat ze weer weg.



Een gemiddelde dienstweek. Het verveelt nooit.



Groeten, Jacqueline


  • 26 Juli 2018 - 21:55

    Marjolein:

    Wat leuk dat je je week eens bijgehouden hebt! Wat gebeurt er veel in zo'n week! Ik merk dat machetes misschien verboden zouden moeten worden, of verkoop bemoeilijken door een wapenvergunning in te stellen.

  • 27 Juli 2018 - 11:17

    Jorien :

    Wat hebben wij een onvoorstelbaar ‘saai’ leven in tegenstelling tot jij!
    Ga een boek schrijven!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 1430
Totaal aantal bezoekers 314344

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: