Logica - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Logica - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Logica

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

22 November 2014 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allen,

Logica. Wat doe je als je 4-jarige dochter haar vinger er half afhakt? Nou, dan ga je niet naar het ziekenhuis maar naar het huis van de miss! Het is al donker als ik buiten iemand hoor roepen. Een vrouw uit Passe Catabois staat met haar dochter op de stoep. Het meisje had met haar zusje geprobeerd om een kokosnoot open te maken met een machete. De kokosnoot bleef ongedeerd maar het meisje niet. Haar wijsvinger was er bijna af. Nou, ik pak even mijn reisnaaisetje en naai die vinger er op mijn veranda zo weer aan! Of nee, ik kijk of dat restje lijm nog uit de tube wil en plak de boel weer aan elkaar! Punt 1; ik heb thuis niet de middelen maar het voornaamste punt; mijn huis is mijn huis en het ziekenhuis is het ziekenhuis! Ik ben niet gediend van mensen die zichzelf aan mijn deur presenteren! Ik denk dat heel Passe Catabois mij heeft gehoord toen ik deze twee punten duidelijk maakte aan mevrouw. Goed! Voor iedereen een opfrisser! Toen ik vrijdag niet naar Port de Paix kon vanwege de modder, stonden er die zaterdagmorgen twee keer mensen op de stoep. Eéntje was voor een vrouw met jarenlange bloeddrukproblemen die zich al een tijdje niet goed voelde. Echt, en nu op de zaterdagmorgen leek het een goed idee om actie te ondernemen?? Vijf dagen in de week kliniek maar de zaterdag komt u beter uit? Geen probleem, ga zitten, wilt u wat drinken, vertel me precies hoe u zich voelt! Men leert het nooit. Maar ik denk dat mevrouw en dochtertje het snappen. Na mijn preek liep ik met ze naar het ziekenhuis en hechtte de vinger. Of het bot weer ‘pakt’ is even afwachten. Het bloed op mijn stoep heb ik niet weggeschrobt. Laat dat een waarschuwing zijn voor de volgende ongewenste bezoeker!

Over een paar weken ga ik voor een maand naar Nederland maar ik had afgelopen dinsdag mijn koffers al bijna gepakt. Een vrouw kwam binnen met ernstige uitdroging na diarree en braken sinds een paar uur. Het leek op cholera…. En na de grote regenval van de afgelopen week zou het best terug kunnen komen. Maar ammenooitniet wil ik die choleraperiode weer overdoen! Ik had mijn busticket naar Port au Prince om op het eerste de beste vliegtuig te stappen al bijna geboekt maar gelukkig viel het mee. Het rook niet als cholera en na 5 liter infuus was de dame aardig opgeknapt. Geen verdere diarree of braken en de volgende ochtend kon ze naar huis. Opluchting alom! Maar helemaal gerust zullen we nooit zijn.

Vanochtend was mijn eerste patiënt een 35-jarige vrouw die sinds 8 dagen vanaf haar nek verlamd was. Ze kon redelijk slikken en goed ademen maar haar armen en benen waren verlamd. Pijnprikkels voelde ze wel maar geen beweging. Praten ging moeizaam maar haar begrip was goed. En het was geen aanstelleritis. Je ziet hier nog wel eens mensen die bijvoorbeeld niet kunnen praten of lopen maar uiteindelijk blijkt het allemaal drama te zijn. Bij deze dame niet. Geloof me, ik heb het getest. Links- en rechtszijdig verlamd lichaam en haar gezicht alleen rechtszijdig. Een hersenstaminfarct? Helaas ontbreekt ons de middelen voor een goede diagnostiek. Dit verhaal alleen is al erg naar maar het wordt nog naarder. De vrouw is 6 maanden zwanger. De baby bewoog en het hartje klopte goed. Maar als de vrouw verlamd blijft in zo’n erge mate is een gewone bevalling onmogelijk. En zo’n macaber gezicht; de vrouw bewegingsloos in bed maar haar buik in beweging. Dit is één van die gevallen die je niet wilt onthouden. Te onduidelijk, te machteloos, te naar. Maar alles is mogelijk. Misschien komt ze over een maand lopend binnen. Pou BonDye.

Het is een rare overgang na het voorgaande verhaal maar het verzoek om DVDs en tweedehands mobiele telefoons is nog steeds van kracht. Heeft u thuis DVDs liggen die u toch nooit meer kijkt en/of mobiele telefoons die liggen te verstoffen in de la; we kunnen ze hier goed gebruiken. De DVDs zorgen ervoor dat we ons kunnen ontspannen, even net kunnen doen alsof we in de echte wereld zijn! De mobiele telefoons kan ik weggeven. Zo heeft Edline, een meisje dat ons tijdens de schoolvakanties helpt, nu geen mobiel en als je haar wilt bereiken moet je haar buurvrouw bellen. De kwaliteit van de mobiele telefoon hier is slecht en relatief duur. Geef uw oude mobiel een tweede leven in Haïti! Stuur ze t.n.v. Jacqueline van de Weerd naar: Luntersekade 10, 6744 PH, Ederveen. Langsbrengen mag ook. Hartelijk dank!

Groeten, Jacqueline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 997
Totaal aantal bezoekers 315563

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: