oogsten - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu oogsten - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

oogsten

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

03 Februari 2017 | Haïti, Passe Catabois

Dag allemaal,

Van het koude natte Nederland weer naar het koude natte Haïti. Relatief gezien is het hier koud, vooral de nachten. Zonder deken lukt het slapen niet maar ik klaag niet, het is zo weer zomer! De regen blijft regelmatig vallen en dit maakt nog steeds een groot verschil. Tijden lang zag ik op het pad voor mijn huis in de ochtend de mannen en vrouwen naar hun tuinen lopen en elke avond liepen ze met lege handen weer naar huis. Nu zie ik ze voorbij komen met de oogst van die dag. Vooral bonen, pompoenen en watermeloenen worden geoogst. Maar de mais groeit nu ook goed en er is hopelijk nog veel te verwachten van de oogst. Men kan beter eten thuis maar er wordt ook veel gedeeld. Ik kreeg onder andere een gigantische watermeloen van een man die ik elke ochtend voorbij zie komen en ook bonen heb ik genoeg. Hopelijk kan men naast het zelf eten ook groenten verkopen en komt iedereen er net even makkelijker bij te zitten. Niet dat één goede oogst de streek kan veranderen maar het is hoopvol. En met plezier zie ik de mensen voorbij komen met hun oogst.

De patiënten van het ziekenhuis komen uit een groot gebied. Er is meer motor- en/of autoverkeer dan een aantal jaren geleden maar dat is niet voor iedereen te betalen. Vooral de mensen van ver kunnen de rit niet altijd betalen. Ik had pas een man die kwam met problemen met zijn urinecatheter. In het gesprek kwam naar voren dat hij ver weg woonde en, doordat hij de motor niet kon betalen, kwam hij op zijn paard. Het was 07.00 in de ochtend en ik vroeg hem hoe lang hij erover zou doen om weer thuis te komen. Hij hoopte dat hij om 14.00-15.00 weer thuis zou zijn. Zeven tot acht uur onderweg! Ik heb grote bewondering voor het doorzettings- en aanpassingsvermogen van de mensen hier. Ik was in Nederland even bij de huisarts en toen ik 10 minuten te laat werd geroepen werd ik al kribbig!

De container is aangekomen en dat voelt alsof je verjaardag en Sinterklaas op dezelfde dag vallen. De dozen die vanuit Nederland werden gestuurd zijn allemaal aangekomen en het is heerlijk om uit te pakken en de kasten weer eens aan te vullen met luxe uit Nederland. De koffie kan weer zwarter worden gedronken en de spaghetti kan weer met lekkere saus worden gegeten. Er is weer leverpastei voor op brood en de deodorant kan weer worden gerold. Heerlijk. En dat die dozen met liefde in Nederland zijn ingepakt geeft het uitpakken ook een extra dimensie. Hartelijk bedankt, mama en de rest!

Groeten, Jacqueline

• 04 Februari 2017 - 01:01

Sonja:

Hoi Jacqueline, wat fijn om te lezen dat de oogst vrij goed is, dat is positief nieuws!
    En erg leuk dat de container vol is aangekomen, dat is ook wel eens anders.
    Gods zegen in je werk en gezondheid en een meelevende groet uit Renswouw.