oogsten - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu oogsten - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

oogsten

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

03 Februari 2017 | Haïti, Passe Catabois

Dag allemaal,

Van het koude natte Nederland weer naar het koude natte Haïti. Relatief gezien is het hier koud, vooral de nachten. Zonder deken lukt het slapen niet maar ik klaag niet, het is zo weer zomer! De regen blijft regelmatig vallen en dit maakt nog steeds een groot verschil. Tijden lang zag ik op het pad voor mijn huis in de ochtend de mannen en vrouwen naar hun tuinen lopen en elke avond liepen ze met lege handen weer naar huis. Nu zie ik ze voorbij komen met de oogst van die dag. Vooral bonen, pompoenen en watermeloenen worden geoogst. Maar de mais groeit nu ook goed en er is hopelijk nog veel te verwachten van de oogst. Men kan beter eten thuis maar er wordt ook veel gedeeld. Ik kreeg onder andere een gigantische watermeloen van een man die ik elke ochtend voorbij zie komen en ook bonen heb ik genoeg. Hopelijk kan men naast het zelf eten ook groenten verkopen en komt iedereen er net even makkelijker bij te zitten. Niet dat één goede oogst de streek kan veranderen maar het is hoopvol. En met plezier zie ik de mensen voorbij komen met hun oogst.

De patiënten van het ziekenhuis komen uit een groot gebied. Er is meer motor- en/of autoverkeer dan een aantal jaren geleden maar dat is niet voor iedereen te betalen. Vooral de mensen van ver kunnen de rit niet altijd betalen. Ik had pas een man die kwam met problemen met zijn urinecatheter. In het gesprek kwam naar voren dat hij ver weg woonde en, doordat hij de motor niet kon betalen, kwam hij op zijn paard. Het was 07.00 in de ochtend en ik vroeg hem hoe lang hij erover zou doen om weer thuis te komen. Hij hoopte dat hij om 14.00-15.00 weer thuis zou zijn. Zeven tot acht uur onderweg! Ik heb grote bewondering voor het doorzettings- en aanpassingsvermogen van de mensen hier. Ik was in Nederland even bij de huisarts en toen ik 10 minuten te laat werd geroepen werd ik al kribbig!

De container is aangekomen en dat voelt alsof je verjaardag en Sinterklaas op dezelfde dag vallen. De dozen die vanuit Nederland werden gestuurd zijn allemaal aangekomen en het is heerlijk om uit te pakken en de kasten weer eens aan te vullen met luxe uit Nederland. De koffie kan weer zwarter worden gedronken en de spaghetti kan weer met lekkere saus worden gegeten. Er is weer leverpastei voor op brood en de deodorant kan weer worden gerold. Heerlijk. En dat die dozen met liefde in Nederland zijn ingepakt geeft het uitpakken ook een extra dimensie. Hartelijk bedankt, mama en de rest!

Groeten, Jacqueline


  • 04 Februari 2017 - 01:01

    Sonja:

    Hoi Jacqueline, wat fijn om te lezen dat de oogst vrij goed is, dat is positief nieuws!
    En erg leuk dat de container vol is aangekomen, dat is ook wel eens anders.
    Gods zegen in je werk en gezondheid en een meelevende groet uit Renswouw.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 899
Totaal aantal bezoekers 315532

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: