Buitje regen - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Buitje regen - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Buitje regen

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

24 November 2017 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allemaal,

We hebben een natte tijd achter de rug. Vorige week begon het op zondag te regenen en het bleef regenen. Op vrijdag besloot ik het toch erop te wagen om vrijdagmiddag na de kliniek naar de markt in Beauchamp te gaan. Dit kwam met name doordat ik nog welgeteld twee uien en een teentje knoflook in huis had. Onderweg naar Beauchamp viel er al wat regen maar de lucht werd echt donker toen ik aankwam op de markt. Na ongeveer een half uurtje begon de regen te vallen en al snel was het een forse bui. Ik had medelijden met de vrouw die twee gevlochten manden met Haïtiaans zout op de ezel stond te binden. Volgens mij kwam zij met twee lege manden thuis. Maar de mensen aan haar route naar huis hoefden niet bang te zijn voor vorst aan de grond; zij had de weg goed gepekeld met het smeltende zout! Het besluit om de bui af te wachten bleek geen goede beslissing. Het ging alleen maar harder regenen en uiteindelijk maar besloten om te zien of we thuis konden komen door al de regen. Telefoon in een plastic zakje en vooruit, een Nederlandse meid kan toch niet bang zijn voor water! De weg was meer rivier dan weg en sommige stukken waren meren van stromend water. Halverwege vielen we nog een keer om maar dat hinderde niet, ik was toch al zeiknat! Bijna in Passe Catabois aangekomen hoorde ik opeens geroep van een tegemoet komende motor. Het bleek de zus van een tuberculose patiënt te zijn die na een opname in het ziekenhuis nu thuis was. De zus kwam door de blubber heen gelopen en legde uit dat haar broer Wender veel vocht vast hield en erg opgezwollen was. Een probleem dat hij aan het begin van de opname ook had. Ik zei dat ze mij maar moest volgen. Als een zwaan kleef aan kwam ik aan bij het ziekenhuis en ‘zomp zomp zomp’ ging het drijfnat naar de apotheek om medicijnen te halen, ‘zomp zomp zomp’ ging het terug naar de zus, uitleggen wat mijn plan was met de medicijnen en met Wender terwijl het water van ons beiden afdroop. Maar ik was bijna thuis en zij moest weer terug naar Atrel, niet de makkelijkste route. Regen is goed, regen is nodig, maar wat een gedoe geeft het als het valt!

Voor de sportieve mensen onder ons weet ik een geweldige manier om 2017 af te sluiten en op weg te gaan naar 2018. Op zaterdag 30 december organiseert LVE, Loopvereniging Ederveen, hun jaarlijkse sponsorloop en de opbrengst van deze sponsorloop gaat naar………..mijn werk in Haïti! Ik ben enorm dankbaar voor dit initiatief en wil iedereen aanmoedigen om te komen. Er is een 5 of 10 km wedstrijdloop en er is een wandeling in de omgeving van 6 km. Start is om 11.00 (inschrijven van 10.30 tot 10.50) aan de achterzijde van de Zicht, 6744 WX, in Ederveen. Kosten: minimaal 5 euro. Na afloop is er koffie, thee, fris en natuurlijk ook oliebollen! Ik moedig jullie nu digitaal aan om mee te doen maar de dag zelf zal ik er persoonlijk zijn om jullie vanaf de zijlijn aan te moedigen! Ben je zelf niet in staat om te komen maar weet je wel iemand die interesse zou kunnen hebben, geef het aan hen door. Iedereen is welkom! Ik hoop dat het een geweldige dag wordt!

Groeten, Jacqueline



  • 25 November 2017 - 08:14

    Anne Verbeek:

    Dank voor het inkijkje in zompig Haïti... ik zie het aardig voor me. Wat een gedoe. En als het voor jou al leeg werd in de provisiekast... hoe zal de maaltijd er voor de gewone Haitiaan dan uitzien. Sterkte!

    Mooi dat de opbrengst vd actie voor Passe Catabois is! :-D
    En... dat jij weer even naar het natte-maar-beschermde Holland hoopt te komen.

    Liefs,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 1208
Totaal aantal bezoekers 314322

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: