Lepra - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Lepra - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Lepra

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

04 Februari 2019 | Haïti, Passe Catabois

Dag allen,

Als u mijn weblog volgt dan zult u regelmatig over HIV en tuberculose gelezen hebben en de gevolgen van deze twee ziekten. Een andere besmettelijke ziekte die verstrekkende gevolgen kan hebben is lepra. We zien het sporadisch maar toch, we komen het tegen.

Het vroeg onderkennen en behandelen van lepra is erg belangrijk. De ziekte wordt overgedragen via de luchtwegen door druppeltjes die vrijkomen bij het hoesten of niezen. Er zijn twee bacteriën die lepra kunnen veroorzaken, ééntje is familie van de bacterie die tuberculose veroorzaakt. Gezonde mensen zijn minder vatbaar voor lepra, het treft vaak mensen met een verminderde weerstand bijvoorbeeld door slechte leefomstandigheden.

De tijd tussen besmetting en ziek worden, de incubatietijd, is erg lang en kan gemiddeld wel 2-5 jaar duren. Iemand die besmet is kan hierdoor jarenlang ongemerkt de lepra bacterie blijven verspreiden. De lepra bacterie tast de zenuwen aan waardoor gevoelloosheid en verlamming kan ontstaan. De lepra patiënt kan vlekken en knobbels op de huid krijgen en vergroeiingen op neus, oor en wangen. Niet alle lepra patiënten krijgen alle symptomen. Dit ligt aan de persoon en aan de vorm van lepra.

Bij een patiënt met de verdenking van lepra moeten we meteen het departement van volksgezondheid waarschuwen en zij regelen de verdere onderzoeken en behandeling. De onderzoeken vinden plaats in Gonaives, een stad zo'n 3 uur bij ons vandaan. De arts van het departement regelt een ambulance en zorgt er zo voor dat de patiënt inderdaad voor onderzoeken gaat. Als lepra wordt aangetoond dan wordt de patiënt behandeld en de behandeling duurt 12 maanden. Lepra is goed te genezen met medicijnen áls de patiënt op tijd ontdekt wordt.

Het afgelopen jaar kwamen er twee patiënten met verdenking lepra in de kliniek.

Patiënt A was een man van 59 die al sinds 2015 huidproblemen had, knobbels in zijn gezicht en gevoelloosheid in zijn voeten. Hij werd onderzocht in Gonaives en de diagnose lepra werd bevestigd.

Patiënt B was een man van 36 met ongeveer een jaar gevoelloosheid in zijn benen, huidproblemen en knobbels op het slijmvlies in zijn mond. Hij bleek HIV positief te zijn en na onderzoeken in Gonaives bleek dat hij geen lepra had.

Het stellen van de verdenking van lepra heeft gevolgen; overleggen met het departement en de hele rataplan voor de patiënt erna. Het niet herkennen/erkennen van de verdenking heeft nog veel verder strekkende gevolgen, voor de patiënt en de mensen om hem/haar heen. Omdat lepra weinig voorkomt is het moeilijk om expertise te krijgen terwijl het juist zo ontzettend belangrijk is om de patiënten te herkennen. Eén van de uitdagingen van het werken in Haïti die het werk daar zo complex en ook zo bevredigend kan maken, en vaak zelfs allebei tegelijkertijd!

Groeten, Jacqueline