Positief - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Positief - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Positief

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

25 Mei 2023 | Haïti, Passe Catabois

Dag allemaal,

Cholera. Sinds een maand geeft cholera weer problemen in onze streek, Noordwest Haïti. De middelen om cholera-patiënten te helpen zijn niet complex. Infuusvloeistof en infuusmiddelen, Oral Rehydration Solution (ORS) en chloor voor de hygiene. Niet complex maar je moet het wel hebben. Je moet heel veel infuusvloeistof hebben. Ik herinner mij een cholera-patiënt die 75 liter infuus nodig had. De grote hulporganisaties die er bij de 1e cholera-uitbraak waren en waardoor de middelen binnenkwamen zijn deze keer niet zo actief. Hierdoor zijn wij niet in staat om de volledige zorg voor cholera-patiënten te doen. We kunnen alleen de eerste paar liters geven en dan moet men door naar het choleracentrum in het staatsziekenhuis in Port de Paix. Frustrerend. Het Departement van Volksgezondheid doet zijn best om te helpen maar wat er niet is kan men ook niet uitdelen. Er kwam een artsenteam van de overheid met hulpmiddelen. 36 liter infuusvloeistof konden ze aan ons geven. Dat is amper genoeg voor 1 cholera-patiënt. Of 15-20 cholera-patiënten de eerste 1-2 liter infuus geven en dan doorsturen. Als de cholera hier uitbreekt zoals in 2010 dan hebben we een groot probleem. Ik hoop en bid dat het blijft bij kleine clusters van cholera-patiënten zoals het nu is en dat we genoeg hebben om in ieder geval de eerste hulp te kunnen blijven geven.

De bendeproblematiek, lynchpartijen, de ontmenselijking van de maatschappij in Haïti, ik wil het noemen, het is onderdeel van het leven hier nu, maar ik wil er niet over uit weiden. Het is schrijnend om te merken hoe barbaarse praktijken worden uitgevoerd en goed gepraat door groepen van de bevolking. "Op de rand van een burgeroorlog" noemt de UN het. Ik denk dat Haïti die rand al lang over is. Het zorgelijk noemen is een understatement. En een weg naar verbetering is niet in zicht.

Ik eindig op een positieve noot! Het nieuwe dak op het huis van de familie Louismard zit erop! Door de huidige situatie in Haïti kostte het wat meer moeite en geld dan ingeschat. Materiaal is schaars en de prijzen zijn gestegen maar het is uiteindelijk gelukt om al het nodige materiaal aan te schaffen. Het huis van de familie Louismard heeft een nieuw dak! Hartelijk dank aan de sponsoren! Dankzij jullie heeft de Stichting Hoop Haïti de familie Louismard kunnen helpen en hebben ze nu een veilige en droge plek om te wonen. De hulp vanuit Nederland wordt door de familie Louismard erg gewaardeerd. Hartelijk dank, namens de familie Louismard. Lees het volledige verhaal op

En ook namens mij, hartelijk dank. Het deed mij goed om in deze tijd waarin er zoveel zorgelijke en schokkende dingen gebeuren, zo veel negatieve dingen, om juist in deze tijd mee te kunnen werken aan iets positief. Juist in deze tijd is dat dak zo nodig. Niet alleen practisch gezien maar ook als symbool dat we op intermenselijk niveau niet opgeven. Hetzelfde geldt voor de giften die binnenkwamen voor Aneckson. Afgelopen week heb ik via Fre Jal rijst, olie en andere levensmiddelen naar hem kunnen sturen. Dankzij jullie. Met de huidige stand van zaken in Haïti zou het begrijpelijk zijn dat jullie zouden gaan denken dat jullie financiële hulp beter ergens anders heen kan gaan. Daarom ben ik extra dankbaar dat jullie ondersteuning blijft want nu is die hulp juist zo nodig. Lichtpunten in een donkere tijd.

Hartelijke groeten,

Jacqueline