Aaaaah - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Aaaaah - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Aaaaah

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

02 Juli 2016 | Haïti, Passe Catabois

Dag allen,

Een vrouw komt op het zwangerschapsspreekuur. Ze is een maand over tijd en we doen een zwangerschapstest. Haar derde, laatste, kind is er bij. Een meisje van 6 jaar en ze houdt alles goed in de gaten. Als ik de moeder vertel dat de test positief is komt er opeens een teleurgestelde “Aaaaaah” van het meisje. We schieten in de lach en moeder vertelt me dat haar dochter het laatste, kleinste, kind wil blijven. Is het er helemaal niet mee eens dat er opeens een broertje of zusje bij komt die met die eer gaat strijken. Gelukkig heeft ze, als alles goed mag gaan, nog een maand of 8 om aan dat idee te wennen!

In het midden van een druk spreekuur kreeg ik een jonge man die al jaren van ziekenhuis naar ziekenhuis ging met zijn klacht. Niemand die hem er van af kon helpen. Zijn klacht? Een jeukend tongriempje. Je zult het maar hebben…. De enige troost die ik hem kon bieden was dat het blijkbaar een met leven verenigbare aandoening was.

Een andere man kreeg buikpijn als hij veel banaan at. Mijn suggestie om dit dus niet in grote hoeveelheden te eten was niet voldoende. Hij moest genezen worden. Helaas gaf ook het Handboek voor Interne Geneeskunde geen passende behandelwijze en ging de man na dit grote falen van mijn kant ongenezen naar huis. Op naar het volgende ziekenhuis.

Er gaat momenteel een koorts rond in de streek die vooral veel zieke kinderen geeft. Hoge koorts die matig reageert op koorts dempende middelen maar die naast een hoest verder weinig andere symptomen geeft. Wij zien veel van die kinderen op het spreekuur en ook het ziekenhuis in La Pointe ziet veel zieke kinderen. We wachten af of na Chikungunya en ZIKA deze koorts ook een naam, een label, gaat krijgen of dat het ‘gewoon’ koorts is.

Jullie weten van de problemen hier met het telefoon signaal. Je telefoon moet op een specifieke plek liggen voor een goed ontvangst en dat is echt centimeterwerk. In het ziekenhuis is helemaal geen signaal. Maar er lijkt hoop te zijn op een beter signaal want in een dorp vlakbij wordt op het moment gewerkt aan neer zetten van een nieuwe Natcom antenne. Dit zou kunnen betekenen dat we beter signaal zouden krijgen en dus beter telefoonverkeer en misschien zelfs wel beter internetsignaal! Niet meer wachten tot je in Port de Paix bent voor goed internet, klinkt goed! En mijn telefoon naast het bed kunnen leggen als ik dienst heb. Zo wie zo bereikbaar zijn! Nu moet Fre Jal me soms thuis komen roepen omdat allebei de telefoonproviders geen signaal hebben. Ook kan ik tijdens een dienst moeilijk van huis omdat je dan onbereikbaar wordt. Hopen dat dat makkelijker wordt. Maar ik ben nog wat terughoudend. Al het gepraat over een goed signaal betekent nog niet dat het ook zo gaat worden. Eerst zien, dan geloven!

Groeten, Jacqueline

  • 08 Juli 2016 - 05:53

    Marjolein:

    Bereid je maar voor! Straks wens je nog dat je minder bereik had! Straks houd je de telefoontjes en social media niet meer bij op je hippe mobiel!
    En miss Jacq, ik denk dat het een goed idee is hoor. Als iemand komt: "Als ik dit doe, doet het pijn." gewoon zeggen: "Dan doe je dat dus niet." :) Lekker goedkope oplossing! :D

    Liefs! Marjolein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 562
Totaal aantal bezoekers 316208

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: