Wie niet horen wil... - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Wie niet horen wil... - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Wie niet horen wil...

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

26 November 2016 | Haïti, Passe Catabois

Dag allen,

Na vijf dagen droog maar koud weer viel er afgelopen nacht weer een bak regen. We hadden net weer een beetje de gang in de kliniek en er kwamen weer mensen voor operatie. Vandaag zorgt de regen weer voor een slome dag. Men praat erover dat de regen tot aan februari kan blijven vallen maar dat hoop ik toch echt niet. Met de regen kwamen ook de geruchten van cholera. Cholera is sinds 2010 nooit Haïti uit geweest maar bij ons hebben we lange tijd geen cholera gezien. Afgelopen donderdag kwam de eerste cholera patiënt, gevolgd door 3 anderen. Een oude man en 3 kinderen. De geur van cholera brengt alle herinneringen van de cholera tijd weer terug en helaas zijn de frustraties hetzelfde. Het moeten blijven stimuleren om ORS te drinken en het voorkomen van bezoekers staan daarbij voorop. En natuurlijk ging het deze keer ook weer mis. Na herhaaldelijk uitleggen waarom er geen bezoekers de cholera tent in mogen (kans op verspreiding van cholera) en braaf knikkende familie komt er toch een moment dat je de tent in loopt en 3 bezoekers bij het bed van de cholera patiënt vindt. “Maar dat is zijn dochter uit Port au Prince” was het excuus. Geen goed excuus. Na de verdiende preek vertelde ik de familie dat ik net ging doen als de tuineigenaren. Als men een schaap of geit in de tuin vindt die schade heeft aangericht dan mag men naar plaatselijk gebruik een oor van het dier afsnijden. Zielig en een naar gebruik maar duidelijk voor iedereen. Ik beloofde de familie van de cholera patiënten dat ik hetzelfde ging doen met illegale bezoekers en dat het hun verdiende loon zou zijn. En als je toch niet luistert heb je ook geen twee oren nodig! Tot zo ver is iedereen met beide oren weer naar huis gegaan maar ik garandeer niks voor de toekomst. Na de eerste 4 cholera patiënten wachten we af in de hoop dat het geen volledige uitbraak zal worden als in 2010.

Lepra is een ziekte die wel voorkomt in Haïti maar niet in onze streek. In alle jaren hier heb ik geen lepra gezien. Een aantal maanden geleden had ik een patiënt met verdenking lepra maar niet alle symptomen waren aanwezig. Afgelopen week zag Lourens een patiënt met een duidelijk lepra beeld. Na contact met het departement van Volksgezondheid werd de patiënt door hen opgehaald en naar een lepra centrum in Gonaives gebracht. Een derde patiënt met een wat vager beeld zal door hen thuis worden gezien. Ook zij gaven aan dat in het Noordwesten van Haïti lepra eigenlijk niet voorkomt. Maar na deze lepra patiënt moeten we er dus alerter op zijn. Het is net als tuberculose besmettelijk. De behandeling is heel specifiek en dat kan men krijgen van de overheid maar alleen in bepaalde centra voor lepra. Gaan we meer lepra zien? Ik hoop het niet. Deze streek heeft al genoeg problemen.

Nog twee weken en ik hoop in Nederland te zijn. Het aftellen naar vertrekdatum lijkt steeds langzamer te gaan. Deze laatste maand duurt langer dan alle afgelopen 10 maanden bij elkaar!

Groeten, Jacqueline



  • 27 November 2016 - 09:24

    Jorien:

    Kan ik alvast een paar oren bestellen voor mijn zoon? Haha!

  • 27 November 2016 - 09:25

    Jorien :

    Een paar extra dan......

  • 28 November 2016 - 04:00

    Marjolein:

    Dan kijken ze je vast heel raar aan als je dat zegt van die oren! Haha.
    Wat fijn dat je bijna weer naar Nederland gaat! Hoe lang blijf je? Lekker vooruit zicht! Even een break! Want wat gebeurt er weer veel!!

    Sterkte en veel plezier met aftellen!

    Marjolein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 680
Totaal aantal bezoekers 315947

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: