ogen - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu ogen - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

ogen

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

25 April 2017 | Haïti, Passe Catabois

Dag allen,

We hebben een drukke tijd achter de rug vanwege het “oogteam”. Een aantal oogartsen en optometristen waren er voor een kleine 2 weken. In die korte tijd zijn er enorm veel mensen gezien; elke dag was er plek voor 100 mensen in de kliniek. Er werden ogen opgemeten en brillen aangemeten, (staar)operaties gedaan en oogziekten gediagnostiseerd en zo mogelijk behandeld. De aanzuigende kracht van de oogkliniek werkte ook door voor de gewone kliniek en de eerste maandag zagen Dr. Anna en ik 174 patiënten, een nieuw record. Het oogteam heeft geweldig werk gedaan en een aantal mensen springen er uit. Zoals bijvoorbeeld het jongetje dat een steen op zijn oog kreeg en, doordat het team er was, kon er worden bepaald dat zijn oogdruk daardoor traumatisch veel te hoog was geworden en kon het meteen met medicijnen behandeld worden. De oogdruk ging goed naar beneden na een paar dagen behandeling en zijn zicht is hierdoor gered. Zonder het oogteam waren wij daar niet achter gekomen en was het jongetje waarschijnlijk blind geworden aan dat oog. Maar soms is er niets meer te redden. Een jonge vrouw die praktisch blind was geworden door de gevolgen van HIV kwam naar de kliniek in de hoop dat ze haar weer konden laten zien. Helaas was dit niet mogelijk en de vrouw reageerde volkomen ontredderd op dit slecht nieuws. Ze zat al twee jaar in het HIV programma maar de schade door de HIV was onomkeerbaar. Ze vond dat erg moeilijk om te accepteren. Ik hoop dat ze niet volledig ontmoedigd raakt en dat ze de HIV behandeling blijft nemen.

Over ogen gesproken. In een gesprek met een man wilde ik nagaan wat hij zelf dacht over een bepaalde aanpak en ik vroeg hem “Wat heeft u zelf in uw hoofd zitten?”. De man nam dat erg letterlijk en aarzelend ging zijn hand omhoog naar zijn gezicht; “Uhm, ik heb ogen in mijn hoofd?”.

Nog meer ogen. Op het moment gaat er een virale oogontsteking rond die erg besmettelijk is en vooral rode, brandende ogen geeft. Eigenlijk is er geen behandeling voor en je moet gewoon uitzieken. Maar er zijn verschillende Haïtiaanse behandelingen. De moeder van één van onze TB-ers liep rond met een sjalot en wilde deze gaan koken en de prut in haar ogen doen. Dat zou erg goed helpen. Bij navraag bij andere patiënten en familie kwamen er diverse behandelmethoden voorbij: citroensap in je ogen doen, ogen wassen met zeewater of water uit een ui erin druppelen. Over het middel is erger dan de kwaal gesproken!

Groeten, Jacqueline