Jackson - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Jackson - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Jackson

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

18 Februari 2012 | Haïti, Passe Catabois

Hallo mensen,

HIV/AIDS is hier een ziekte die helaas veel mensen treft. Eén van de redenen is dat het hier sociaal geaccepteerd is om meerdere partners te hebben. Ook veel Haïtianen die in de Dominicaanse Republiek werken komen terug met óf TB óf HIV óf beide ziekten. Gisteren hadden we twee gevallen. De eerste was een 63-jarige man die met zijn vrouw kwam. Een bloedtest was bijna niet nodig. Hij zag eruit als een HIV patiënt. En de test was ook positief. Zijn vrouw bleek ook positief te zijn en vooral voor haar sloeg het nieuws in als een bom. De man ontkende meerdere vrouwen gehad te hebben maar dit lijkt wat onwaarschijnlijk. Natuurlijk zijn er andere manieren om HIV te krijgen, bijvoorbeeld door het delen van een scheermesje, maar hier ligt de eerdere optie meer voor de hand. De vrouw maakte zich zorgen over hoe het met haar familie verder moest als zij zou overlijden. De man zat er schaapachtig bij.
De tweede patiënt was een jonge man die 10 jaar in de Dom. Republiek had gewerkt. Hij zei daar geen partner gehad te hebben maar toen de test positief was gaf hij toe toch onveilige seks gehad te hebben. Hij was erg ziek, torenhoge koorts en te gammel om op zijn benen te staan. Hij is een nachtje gebleven en we hebben hem alvast wat medicijnen gegeven. Ik heb hem 500 gourdes gegeven voor de rit naar La Point. Hier staat het ziekenhuis waar ze gratis behandeling kunnen krijgen voor HIV/aids. Helaas zijn er veel mensen die het geld voor de tocht naar La Point niet hebben. Ik heb hem wel gewaarschuwd. Als ik erachter kwam dat hij het geld niet gebruikt voor La Point dan zou ik hem opzoeken en hem een pak rammel geven. En zijn broer die erbij was ook!
Ze konden hier allebei om lachen maar ik hoop dat de boodschap is over gekomen.
Want, gelukkig zijn er ook verhalen zoals Jackson! Jullie kennen hem als de patiënt met TB en HIV van vorig jaar. Hij was toen zo ziek en heeft lange tijd in het ziekenhuis gelegen. Hij was bijna te ziek om naar La Point te kunnen maar is gelukkig wel een paar keer met Joanne gegaan. En ik zag hem pas op de Carfourre! Hij is geweldig opgeknapt en met hem en zijn familie gaat het goed. Als ik het mij goed herinner, was zijn vrouw niet HIV positief.
Met de juiste behandeling is het mogelijk om HIV voor lange tijd onder controle te houden. Kwam iedereen maar op tijd testen en kon iedereen de reis maar La Point maar betalen. En geloofde iedereen maar dat de toverdokter niets te maken heeft met HIV. Het komt niet door een vloek, het is te voorkomen! Beter moraal, condooms en geen overspel, ik stem ervoor!

Groeten!
Jacqueline

• 29 Februari 2012 - 07:53

Anne:

Wat een bemoediging als je ziet dat het met Jackson beter is gegaan, hopelijk zijn is die jongeman ook met jouw geld naar La Point gegaan... Hoe wilde je ze trouwens een pak rammel geven? :-P "Whaaa, the white sis Jacqui is coming!!"