Zicht - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Zicht - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Zicht

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

19 Maart 2016 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allemaal,

Het zijn drukke tijden. Het oogteam is er; 2 oogartsen, een oogarts in opleiding, een verpleegkundige en 2 optometristen. Jos, Catrien, Anna, Wim, Herma en Harriëtte zijn er om mensen met oogproblemen te zien en zo mogelijk te helpen door middel van een bril, medicatie, advies of een operatie. Het loopt geweldig goed en de dagen lopen door tot 8-9 uur in de avond. Iedereen werkt hard om een zo’n best mogelijke service te kunnen bieden. Het liefst willen alle Haïtianen een bril want dat zou alle oogproblemen oplossen. Sommigen zijn teleurgesteld als hun ogen te goed blijken te zijn voor een bril en proberen druk uit te oefenen om toch een bril te krijgen. Als statussymbool. Voor wie het wel nodig heeft worden veel (lees)brillen uitgegeven en de brillen worden ‘op maat’ verstrekt. Een service die moeilijk is te vinden in Haïti en dus geweldig dat dit team alle moeite doet om hier te komen en om zo hard te werken. Ook worden er mensen geopereerd aan staar en tot nog toe zijn de resultaten erg goed. En soms is uitleg van klachten genoeg. Een man was al 25 jaar op zoek naar een oplossing voor zijn slecht zicht en was overal al geweest. Jos legde hem uit na het onderzoek dat de oorzaak littekenweefsel was en dat dat niet op te lossen is. De man zei: “Overal gaven ze mij medicijnen. Jullie zijn de eersten die met mij praten.”. Ondanks geen verbetering in zien ging de man toch tevreden naar huis. Daar doen we het voor.

De oogkliniek heeft ook een aanzuigende kracht voor onze kliniek. Afgelopen maandag zagen we een recordaantal van 211 patiënten en elke dag is de kliniek bommetje vol. In de ochtend doen Anna en ik onze kliniek en na onze operaties helpen we in de oogkliniek. Rob en Edline werken de hele dag in de oogkliniek. Ook de meiden helpen mee. Lisa, Miriam en Anne Rose vertalen en assisteren bij de operaties. Teamwork! Visie op een betere toekomst kunnen we de mensen niet geven maar in veel gevallen wel letterlijk beter zicht!

Groeten, Jacqueline