Cuisine Haitian - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Cuisine Haitian - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Cuisine Haitian

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

26 Februari 2016 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allemaal,

Er komt een jonge vrouw in de kliniek. Ze voelt zich ‘niet zichzelf’ voor een aantal weken. Moe, misselijk, kan niet slapen, soms wat pijntjes hier en daar. Ze zegt dat volgens haar andere mensen een vloek hebben geregeld voor haar bij de bokor, de toverdokter. Die vloek zit in een voorwerp, bijvoorbeeld een bosje draadjes en men legt dat ergens waar er een grote kans is dat je er over heen stapt. Nadat de persoon voor wie de vloek is bedoeld erover heen stapt, gaat de vloek werken. Ze komt voor een prik tegen magi, tegen het toveren. Ik kijk haar aan en wijs naar mijn huid; ” Je komt bij een blanke miss om genezen te worden van magi?” Ik leg haar uit dat ik geen waarde hecht aan vervloekingen geregeld bij de bokor en dat ziekte en genezen in de Hand van God ligt, niet in de handen van mensen en toverdokters. Ze kijkt me aan en wil me graag geloven maar vraagt zich af waarom ze zich dan zo vervelend voelt. Ik zeg dat ik waarschijnlijk wel weet welke volkomen natuurlijke ‘ziekte’ ze heeft en vraag wanneer ze voor het laatst ongesteld was. “9 december” is haar antwoord maar het kwartje valt nog niet. “Wat als ik zeg dat je je volgens mij zo voelt omdat je zwanger bent?” zeg ik. Haar hoofd komt omhoog en met grote ogen en een aarzelende glimlach kijkt ze me aan; “Denk je dat echt?” Ik doe een zwangerschapstest en die blijkt inderdaad positief te zijn. Ze is al jaren samen met een man en dit is de eerste keer dat ze zwanger is. De vrouw, die bedrukt binnen kwam in de veronderstelling dat ze leed aan de gevolgen van een vloek, gaat met een grote glimlach naar huis. “Mèsi BonDye, Gras BonDye/ God zij dank, gratie God.” waren haar laatste woorden voordat ze mijn spreekkamer uitliep om te wachten op de vitaminen voor zwangeren. Dat is beter dan wachten op een prik tegen magi!

Heen en weer naar Port au Prince voor het veranderen van mijn ticket. Dit kan alleen op het kantoor van Delta in de hoofdstad. Mijn ticket was veranderd in New York omdat ik geen verblijfsvergunning heb (praktisch onmogelijk om die als vrijwilliger te krijgen in Haïti) en dus was mijn ticket veranderd naar 5 april omdat dit binnen de 90 dagen valt die je zonder visa mag blijven. In de bus stappen regelmatig mensen in die wat te verkopen hebben. Een man stapte in met een doos vol met iets dat leek op deegreepjes. Net opgerolde pannenkoeken die in stukjes waren gesneden. Ik had ze al wel eens eerder gezien maar nog nooit de moed gehad om ze te proberen. Nu maar eens de stap wagen! De deegreepjes bleken bij nader onderzoek een soort inktvispootjes te zijn. Het probleem dat je hebt met iets navragen is dat men de Creoolse naam geeft. Helaas volgt daar niet automatisch de Nederlandse ondertiteling bij. Nadat je dus weet hoe het in het Creools heet, ben je soms nog niks wijzer. De naam die de man me gaf zei me dus niks maar het was in ieder geval een dier dat in de zee leefde. Tot zo ver kwamen we samen. De zuignapjes en het taaie ‘vlees’ gaven me de indruk dat het inktvis (of een aanverwant dier) pootjes waren. Gezien, geprobeerd en niet voor herhaling vatbaar!

Groeten, Jacqueline

  • 26 Februari 2016 - 22:46

    Marjolein:

    Are you serious?! Ze hebben echt je ticket gewijzigd? En toen moest jij helemaal naar Port au Prince reizen om dat weer te veranderen!? Wat belachelijk! Ik heb ook eens zo'n gesprek in Amerika gehad toen ik doorreisde naar Haiti, toen ik zei dat ik 4 maanden bleef, gingen ze moeilijk doen, ze lieten me gaan, maar wel met het risico dat ik terug gestuurd ging worden. Ik zei: "Ja, is goed hoor." haha. Maar nu is het dus echt meer serieus! Balen! Maar wel een spannend tripje aan over gehouden!
    Ik ben zo blij dat God je mogelijkheden geeft om Zijn woorden van waarheid te spreken tegen patienten die binnenkomen en heilig in magi geloven. Je bent een toppertje! Zet 'm op daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 680
Totaal aantal bezoekers 316208

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: