Zoektocht - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Zoektocht - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Zoektocht

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

12 Februari 2016 | Haïti, Passe Catabois

Dag allemaal,

Het is even stil geweest maar nu krijgen jullie er twee! Met het internetsignaal boer ik hier alleen maar achteruit, lijkt het. Het ging altijd redelijk via een USB stick maar het is de laatste tijd hommeles. Of er was te weinig signaal om webpagina’s te laden of er was goed signaal maar de kaart werd dan in 5 minuten leeggegeten. Een frustrerend gebeuren. Vorige week zaterdag was ik 3 x 20 HD kwijt, een uur aan het internetklungelen en uiteindelijk heb je dan nog niks bereikt. Ik heb daarom de knoop maar door gehakt en een internetplan op mijn telefoon genomen waardoor ik internet kan delen met mijn laptop. Een soort mobiel Wi-Fi punt dus. Het is wat duurder,160 HD per maand, maar hopelijk levert het minder frustratie én wat beter internetcontact. Ik ga het een maand uitproberen.

Ik heb even wat biologische ondersteuning nodig! Ik vraag me af hoe je knoflook en uien vermeerder! Ik ken de grote akkers uien waar met een grote machine hopen uien worden gerooid maar hoe vermeerder je uien? Uien poten, wachten tot ze doorschieten voor zaad en dan dat zaad zaaien? En hetzelfde voor knoflook? Wegens de schaarste wordt zelf verbouwen erg aantrekkelijk maar hoe dit gaat lukken is nog even uitproberen. Advies graag!

Ik heb net heel Port de Paix doorgezocht voor een grote rol wc papier. Eigenlijk voor in een grote dispenser maar zo’n grote rol is makkelijker dan allemaal kleine rollen. Met één grote rol kun je een mooi tijdje vooruit. Naast de zoektocht voor koffie en gezond verstand mag ik er nu ook een zoektocht voor toiletpapier bij voegen. Nergens meer te vinden. Allemaal vrouwen met tandpasta en aanverwante artikelen en hier en daar een kleine rol toiletpaper maar die grote zijn nergens meer te vinden. Het wordt tijd dat er hier weer een boot aankomt vanuit Amerika in plaats van dat ze zinken, zoals de vorige twee die onderweg waren! Volgende vraag, hoe maak ik toiletpapier, haha!

Terwijl ik op de markt was bleef er een jongeman steeds in de buurt hangen. Ik hield hem in de gaten en met reden. Hij wachtte totdat ik in een druk gedeelte kwam en kwam toen naast me staan. Door de menigte werden we tegen elkaar geduwd en ik zag zijn hand richting de rits van mijn tas gaan. Ha, maatje, dat gaat je niet lukken! Ik maakte veel misbaar en iedereen stond stil om te kijken. Hierdoor maakte hij dat hij weg kwam. Pas erna besefte ik dat het waarschijnlijk geen slimme zet was om hem in het openbaar te kijk te zetten als een zakkenroller. Zijn reactie of van zijn handlangers is misschien niet mis. Maar op dat moment reageerde ik spontaan en gelukkig liep het goed af.

Ik wil even mijn neef Chiel feliciteren met zijn verjaardag. Ik doe dat echt niet bij iedereen maar hij wordt vandaag 16! Toch even een bijzondere verjaardag, een mijlpaal, en ik hoop dat er nog vele mijlpalen mogen volgen. Gefeliciteerd, Chiel!

Groeten, Jacqueline

  • 12 Februari 2016 - 23:27

    Marjolein:

    Pfff. Het is wel hommeles daar. Geen internet, geen uien en geen wc papier... Heb je wel je koffie kunnen vinden? Hebben ze ook nog steeds cola? Ik hoop het voor je!
    Ik hoop dat je mobiele internet een aanwinst is! Is wel Europese prijzen zeg, voor zo'n abonnementje! Nou, groot gelijk hoor!!!
    Sterkte daar Jacqueline! Ik hoop dat je binnenkort niet je billen hoeft af te vegen met kiezelstenen!

  • 18 Februari 2016 - 16:59

    Petra Van Kampen:

    Hoi Jacqueline, ik ben blij weer terug te zijn in Nederland en niet weer uren bezig te zijn om een What's appje te versturen. Je hoeft bij mij niet te zijn voor de uien, ik ben absoluut geen boer of iemand met groene handen.
    M.b.t. het toiletpapier: misschien moet je weer terug naar de goede oude tijd en katoen gaan gebruiken (net als luiers) en ze dan wassen. Ik wens het je niet toe, maar zou een oplossing zijn voor het toiletpapier. Want toiletpapier herbruiken is natuurlijk helemaal niets.
    Ik wens je veel sterkte met je zoektocht.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 476
Totaal aantal bezoekers 317227

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: