Melk - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Melk - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Melk

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

26 Oktober 2019 | Haïti, Passe Catabois

Dag allemaal,

Vorig jaar werden er o.a. door jullie melkpoeder voor baby’s verzameld. Ik wil nogmaals jullie vragen voor een inzamelingsactie. Ik hoop dat wat er wordt ingezameld in de container van eind dit jaar mee naar Haïti kan. Het blijft zo enorm hard nodig. Recent verloren we twee baby’s omdat de familie te laat om hulp kwam vragen. Jayvens, een baby van 6 weken, kwam met zijn moeder die vanaf het begin geen borstvoeding had. Alleen thee, gekookt water met kruiden of bijvoorbeeld gember, hadden ze hem kunnen geven. Hij was enorm mager en verzwakt. Met een spuitje gaven we hem melk en hij begon goed te drinken. In de avond leek hij beter maar om 01.00 snachts overleed hij. Diezelfde morgen kwam een opa met Valdjina, een baby van 6 maanden. Moeder was psychotisch sinds de bevalling en onvindbaar nadat ze was weggelopen. Valdjina was opgezwollen door langdurige ondervoeding en na een paar uur overleed ook zij. Voor hen kwam hulp te laat maar we hebben vele andere baby’s kunnen helpen. Zie https://jacquelinehaiti.waarbenjij.nu/reisverslag/5050981/baby-blij-iedereen-blij

De babymelkpoeder begint op te raken en vandaar weer een dringende oproep voor melkpoeder. Naast babymelk hebben we ook babyflessen, borstmelkpompen en tepelhoedjes maat S nodig. Net als de vorige keer kan het worden afgegeven bij mijn ouders op Luntersekade 10, 6744 PH, Ederveen. Hun telefoonnummer is 0318 571715. U kunt ook een gift overmaken op bankrekeningnummer NL54RABO 0103 7672 58 t.n.v. diaconie HHG Ederveen met omschrijving Haïti/melk. Dit heeft ANBI status. Jullie hulp is nodig en zonder jullie hulp kunnen wij de baby’s niet helpen. Alvast enorm bedankt voor jullie bijdrage!

Haïti blijft instabiel en onrustig. Het lijkt erop dat we dit moeten gaan accepteren als 'normaal' want een oplossing ligt niet voor de hand. De stijgende kosten voor levensonderhoud en het gebrek aan levensmiddelen geven dat we ons nu al zorgen maken over meer gevallen van ondervoeding en alle daaruit voortvloeiende problemen. Ook merken we als ziekenhuis sterk de gevolgen van de inflatie en het brandstofgebrek. Zo komen er weer meer mensen gedragen op een bed omdat er geen benzine is of omdat men niet voor de dure benzine kan betalen. Een motorrit van 30 HD kost nu 150 HD. Er komen minder patiënten naar de kliniek en dat is niet omdat er minder zieken zijn. Men is niet in staat om te komen en dat heeft in sommige gevallen verstrekkende gevolgen.

De president vraagt om een dialoog, de oppositie vraagt om aftreden, de protesterende mensen vragen om een verandering, de bandieten vragen om een draai om hun oren, de bevolking vraagt om een verbetering. En tot nog toe krijgt niemand een goed antwoord.

Groeten, Jacqueline

• 15 November 2019 - 19:37

Gerrie Vd Voort:

Hoi Jacqueline,
    na al die jaren blijf ik het leuk vinden om je verhalen te lezen, ik heb al wat flesjes en zelfs een borstpomp (niet electrisch) voor je geregeld, ook wat pakken melkpoeder heb ik al en doosjes paracetamol
    ik breng alles van de week bij de ouders van Rob en hoop dat de container eind van het jaar weg kan naar jullie
    heel veel sterkte nu daar in die onrustige tijd
    groetjes
    Gerrie