Elkana - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Elkana - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Elkana

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

10 Maart 2012 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allen,

We hebben een stel interessante patiënten liggen. Eén ervan is Elkana. Quizvraag: wie was Elkana in de Bijbel? Antwoord: De man van Hanna en vader van Samuel. Hier is Elkana een jonge meid van 19 die met een groot abces in haar keel binnenkwam. Ze had dit een paar dagen. Deze maandag opengemaakt en ze ging weer naar huis. Na een paar dagen kwam ze terug en zei dat als ze dronk het vervolgens uit het abces liep. Dat wilden we wel eens zien. En ja, tot onze schrik gebeurde dat dus ook. Erg vreemd want in je keel komt eerst je luchtpijp en dan dus je slokdarm. Hoe kan er dus toch drinken voor uit je keel lopen. Ze had dus waarschijnlijk een diepe fistel in haar slokdarm. Dit kan door infectie maar ook door bijv. kanker. We hebben haar en haar familie de keuze gegeven nadat we zelf lang hadden overlegd. Of meteen door naar Port de Paix of eerst hier met een neusmaagsonde de fistel rust geven en hopen dat het dicht gaat. Elkana had ook al lang niet kunnen eten en de sondevoeding zou haar ook helpen wat aan te sterken. De familie besloot tot de laatste optie. Gelukkig konden we de sonde er in krijgen en ze zit nu al enkele dagen aan de sondevoeding. In Haïti niet zo simpel als in Nederland. Ten eerste hebben we bijna geen sondevoeding maar met een beetje fantasie kom je een heel eind! Ik hoop zo dat het werkt en dat de fistel dicht gaat.
Na een paar dagen hoorde Anne-Marie ongemerkt door de familie trouwens het échte verhaal. Ze had de klachten al sinds juli en was al door veel ziekenhuizen, ook in Port au Prince, gezien. Maar geen duidelijke diagnose en geen behandeling. Passe Catabois was hun laatste hoop. Op de vraag ‘waarom vertellen jullie dat niet meteen?’ was het antwoord ‘we wisten niet dat jullie dit wilden weten’.

Het vijfjarig meisje met de koorts en anemie is door haar ouders mee naar de voodoodokter genomen. Ze begon op te knappen en de koorts was weg maar de ouders wilden toch tegen ons advies weg. Na veel discussie hebben we ze laten gaan. Wat een domme, domme beslissing maar helaas zijn we geen gevangenis.

O ja, bevalling nr. 3 was vandaag. Vrouw komt binnen volledig ontsloten. Ik voeld een rare sponzige, verende massa en was bang dat het een voorliggende placenta is. Anne-Marie geroepen en gelukkig, het was geen placenta maar een hoofdje vol dik kroeshaar! Mama wilde alleen niet persen want ze wist dat het zeer ging doen… Na even streng toepraten perstte ze vervolgens met een lange wee het meisje eruit. Ik was blij dat de baby er was maar het had wel wat minder fors gemogen. Ik zat onder het vruchtwater en aanverwante artikelen. Maar dat is in Haïti geen probleem! Terwijl ik in scrubs rondliep heeft een familielid mijn kleren keurig gewassen en droog weer teruggebracht! Alleen in Haïti…..

Groetjes
Jacqueline