Koe in de kamer - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Koe in de kamer - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Koe in de kamer

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

03 April 2012 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allemaal,

Het blijft erg heet en erg droog. Af en toe lijkt er een bui te komen maar de grijze wolken drijven altijd over. En jullie hebben nachtvorst! Ik zou het heerlijk vinden om met een kruik onder mijn dekbed te kruipen. Het is moeilijk te bevatten dat het 2 april is. Het voelt als 2 augustus!
Er zijn gisteren 3 Amerikaanse medische studenten gearriveerd. Hun enthousiasme is erg leuk om te zien. Ze zitten in het tweede jaar van de medische opleiding dus willen veel leren. Cathia is één van hen. Ze is hier voor de tweede keer, is zelf in Haïti geboren dus spreekt de taal. Dat is erg prettig. Het andere meisje komt oorspronkelijk uit Porto Rico en de jongen komt oorspronkelijk uit Fiji. Hoe bedoel je, internationale smeltkroes! Ze blijven tot volgende week donderdag en grijpen elk leermoment aan. Maar ze zijn tegelijkertijd ook lekker relaxed. Leuke mensen.

Met Dales gaat het goed. Vanochtend zat hij rechtop in bed. Hij zegt snachts beter te slapen, ook omdat hij nu voor het eerst in lange tijd weer kan draaien in bed. Met zijn pijnlijke been was dat niet mogelijk. Hij zei zelfs honger te hebben dus zijn eetlust is weer terug, mooi! En hij kan zelfs grapjes maken. Hij krijgt Herbalife melk om aan te sterken. Toen hij een tijdje geleden zei dat de melk op was zei ik voor de grap dat ik naar een koe zou gaan zoeken. Als hij die in zijn kamer hield dan ging de melk niet zo gauw op. Ik was allang vergeten dat ik dat gezegd had maar hij niet! Vanochtend zei hij met een grote lach: ‘de koe is leeg.’ Geweldig! Dat hij zich goed genoeg voelt om een geintje te maken, een lach op zijn gezicht, moeder ontspannen aan het bed meelachend, een moment met een gouden randje! Wat de toekomst ook gaat brengen, dit moment was er. Ik ben er erg dankbaar voor.

Nog een leuk moment. Ik kwam de man tegen die bij de grote man met de verbrijzelde pols was. Volgens hem ging het goed nadat ‘hij een keizersnede in zijn pols had gehad.’ Ehm, weet u dat zeker? Een keizersnede? Hoeveel baby’s had hij in zijn pols? Hij bedoelde natuurlijk een operatie maar volgens hem heette dat een keizersnede. Maar de man is geopereerd en volgens de verhalen zal hij zijn pols/hand weer kunnen gebruiken.

We hebben sinds begin december geen cholera meer gehad maar in een ziekenhuis 2 uur verderop is een nieuwe uitbraak begonnen. We houden ons hart vast. Alsjeblieft, GEEN cholera!

Groeten, Jacqueline

• 03 April 2012 - 07:37

Fam. Boonzaaijer:

Hé Lientje,
    Op zulke momenten kun je weer even teren ! Je mag dat dan echt zien als zegen op je werk !
    Alle goeds toegewenst en wij gaan vandaag genieten van een mager voorjaarszonnetje ! Beetje aarzelend.....maar hij schijnt ! Heerlijk........
    Liefs van ons allemaal.

• 03 April 2012 - 08:25

Geurtie:

Hee Jacqueline,
    Die donkere wolk die zaterdag boven je hoofd hing heeft dus geen regen gebracht!
    Hopelijk komt er toch gauw wat nattigheid.
    Succes met alles en veel liefs!

• 03 April 2012 - 19:10

Anne:

:-D voor & door Dales!

;-) voor de man met keizersnede

DikkeDuim voor jou!

Bidden tegen de cholera