Twee kleine paardjes - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Twee kleine paardjes - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Twee kleine paardjes

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

23 April 2012 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allemaal,

Een jaar ouder ben ik weer! Ik merkte dat al aan mijn eerste grijze haren maar sinds gisteren ben ik officieel ook ouder. De tijd vliegt. Het is maar goed dat we onze verjaardagen hebben om er bij stil te staan dat we ouder mogen worden. Gelijk het gras….
Iedereen hartelijk bedankt voor de e-mailtjes, sms-berichten en telefoontjes. En Dick, de onbedoelde striptease via Skype was het hoogtepunt van mijn verjaardag! Met de mensen hier heb ik gezellig mijn verjaardag kunnen vieren. Ik werd ’s ochtend verrast door slingers op de veranda. Daardoor begon ik mij echt jarig te voelen! Erg leuk gedaan door Nadine en Marjolein. ’s Middags hebben we koffie gedronken met z’n allen en Esther had een heerlijke pompoentaart gebakken. Erg verwend met cadeautjes; oorbellen, zelfgemaakte tekeningen door de 3 meiden van Anne-Marie en Rob, een grote zak M&M’s, een handgewoven rieten tas, een zak borrelnootjes, bodylotion en een schitterende hoge emaillen (schrijf je dat zo?) kan. Ik ben helemaal verliefd op de emaillen spullen hier dus die kan gaat zeker de koffer in mee terug.
’s Avonds gegeten bij Bruce en Deb, twee missionarissen hier. Deb was ook jarig! Heel frappant; van de weinig blanken die hier zitten in de buurt hebben er twee dezelfde verjaardag! Na het etentje hebben we hier nog gezellig wat gedronken en genoten van de borrelnootjes. Wat een luxe! Rond middernacht gingen we pas naar bed en dat is hier in Haïti erg laat. Een heerlijke verjaardag gehad dus!

En vandaag een grote verrassing. Ik werd gebeld door Anne-Marie die dienst had. We hebben een dame in het ziekenhuis liggen die zwanger is en zwangerschapsvergiftiging heeft. Een torenhoge bloeddruk en vol met vocht. Ze zei ruim 7 maanden zwanger te zijn en we probeerden de bloeddruk door medicijnen te verlagen. We waren bang dat dit voor de rest van haar zwangerschap erg moeilijk zou blijven en hielden al rekening met een keizersnede. Dit om haar leven te redden maar het te kleine kindje zou dit waarschijnlijk niet overleven. Maar het liep allemaal heel anders. Anne-Marie had goed nieuws. Vanochtend braken bij haar de vliezen en vanmiddag beviel ze van niet één maar twee baby’s! En alle twee de kindjes doen het goed! Ik ben ze meteen gaan bekijken. Ze zijn zeker ouder dan 8 maanden dus de moeder had zich waarschijnlijk in de zwangerschapsduur vergist. Nu maar bidden dat moeder het goed blijft doen en dat haar bloeddruk normaliseert. Het zijn haar eerste kinderen en de vader werkt in het buitenland. Gedurende de dagelijkse controles in het ziekenhuis noemde ik de baby altijd ‘ti cheval’ / ‘klein paardje’. Dit omdat de hartslag van het baby’tje via de doppler klinkt als een paard in galop. De oma van de kindjes zei vanmiddag dus vol trots dat er niet één maar twee kleine paardjes waren geboren.
Twee mooie kereltjes tegen alle verwachting in gezond geboren, zo mooi.

Minder mooi is het eerste geval van cholera in het ziekenhuis. Een jongetje werd hier gisteren mee opgenomen. Hij doet het nu goed maar de specifieke geur en kleur van zijn diarree brengen alle herinneringen van vorig jaar in volle vaart terug. Alsjeblieft, laat dit een op zichzelf staand geval zijn.

Groeten,
Jacqueline

PS: van de boa constrictor is tot nog toe niets meer vernomen. Ik hoop dat hij met de noorderzon is vertrokken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Haïti, Passe Catabois

Passe Catabois 2012

Recente Reisverslagen:

04 Juni 2012

Foto's

04 Juni 2012

Port au Prince

26 Mei 2012

Bijgeloof

20 Mei 2012

DieuBon

13 Mei 2012

Kip, ik heb je!
Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 436
Totaal aantal bezoekers 316046

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: