Gewoon - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Gewoon - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Gewoon

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

30 December 2015 | Haïti, Passe Catabois

Dag allemaal,

Een bericht vanuit Nederland! Even twee weken bijkomen (letterlijk en figuurlijk) en genieten van al het goeds dat Nederland te bieden heeft. Het is een intensieve tijd waarbij al het sociale en zakelijke leven van een jaar in twee weken wordt gepropt. Sommige dagen zijn zo vol dat de dag bijna uit zijn naden knapt maar wat heerlijk, Nederland. Gewoon. Nederland. Genieten met volle teugen van familie en vrienden en ook van gewoon Nederland. Gewoon. Gewoon met de auto van Berend over de snelweg jakkeren en luidkeels meezingen met de radio (“TURN AROUND BRIGHT EYES”). Gewoon dertig bevroren appelbeignets ophalen bij de bakker. Gewoon er achter komen dat Veenendaal echt geen plek is om leuk te lunchen maar dat goed gezelschap elke plek leuk maakt. Gewoon onder een dik dekbed kruipen met een hete kruik. Gewoon sla eten. Gewoon katten met een omvang zien waar een Haïtiaanse geit jaloers op zou zijn. Gewoon een berichtje kunnen sturen om jezelf op de koffie te vragen bij je zus. Gewoon vrienden kunnen zien in plaats van alleen maar horen. Gewoon op 28 december in het zonnetje op een terras aan een Bossche Bol zitten (oké, dat is niet gewoon). Gewoon kunnen doen wat je had gepland ook al regent het pijpenstelen. Gewoon overal je moedertaal spreken. Gewoon wifi. Gewoon bijna overal wifi. Gewoon aan de keukentafel de krant lezen. Gewoon niet kunnen kiezen uit de overvloed van de supermarkt. Gewoon een panty of sokken moeten aantrekken en door al die lagen kleren het idee hebben dat je je blijft aankleden. Gewoon nieuwe boeken uitzoeken. Gewoon de koelkast opentrekken en een koude gehaktbal vinden (ja, mama, dat was ik, sorry). Gewoon post krijgen van vrienden in Engeland. Gewoon met heet water douchen. Gewoon persoonlijk zakelijke dingen kunnen regelen. Gewoon je neefjes en nichtjes zien en, zoals het een tante betaamd, kunnen roepen ‘och, kind, wat ben je groot geworden!’. Gewoon mensen persoonlijk kunnen bedanken voor alles wat ze doen voor je. Gewoon aan de achterdeur staan. Gewoon 5 januari ook weer naar Haïti kunnen gaan maar weten dat Nederland er is. Gewoon heel blij en dankbaar zijn. Gewoon. Voor alles.

Groeten, Jacqueline

• 30 December 2015 - 14:48

Marjolein:

Pffff. Ja... Noem dat maar gewoon.. Zo gek he? Zoveel mensen weten geeneens beter.. Zo gewoon is het niet voor weet ik hoeveel procent van de wereld bevolking.. Ik ben zo dankbaar voor alles wat jij doet en betekent voor de mensen in Haïti! Geniet nog even en sterkte straks met weer afscheid nemen!

Liefs!

• 30 December 2015 - 17:27

Alida De Graaf:

Hoi Jacqueline,
    ik wens jou hele fijn dagen, een spetterend uiteinde en een goede reis terug naar Haïti.

Vriendelijke groet, Alida

• 05 Januari 2016 - 15:46

Ciska:

En nu 'gewoon' alweer op weg naar Haitie.

Alhoewel Benthe nu waarschijnlijk denkt dat tante Jacqueline met een ruimteschip gaat i.p.v. het vliegtuig ;).