school - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu school - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

school

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

20 Augustus 2016 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allemaal,

We merken echt dat het vakantie is want er zijn veel kinderen die voor een operatie komen. Liesbreuken, besnijdenissen, waterzakken etc., we opereren veel. Met kinderen is het altijd even afwachten hoe ze gaan reageren op de prik voor de narcose. De ene begint al te huilen zodra ze de operatiekamer zien, de ander neemt alles stoïcijns in zich op en geeft geen kik. De een is de narcoseprik in te praten en de ander moet uiteindelijk worden vastgehouden voor dat prikje. De vakantie duurt nog 2 weken, als de school echt 5 september begint, en je zult zien dat er de laatste week ouders komen die nog net even voor school begint een operatie willen voor hun kind. Dat dit vooruit gepland moet worden willen ze dan even niet begrijpen. “Maar volgende week moet hij naar school en we willen echt die operatie voor hem.” Uhm, en dat wist je al sinds het begin van de vakantie… Hoe ze na de operatie op je reageren is ook afwachten. De een is alles vergeten maar de ander heeft je niet vergeven voor die prik die je ze gaf en de wond die ze nu na de operatie hebben. Eén jongetje keek me, eenmaal bijgekomen van de narcose, giftig aan en fluisterde intens gemeend: “Jij bent NIET mijn vriend!”. Hoe ik ook praatte en gek deed, het kwam niet meer goed.

Dat de school begint betekent ook weer dat er schoolgeld betaald moet worden. Onder andere met jullie hulp betaal ik de school voor 4 kinderen. Nesly, Williamson, Guerlaphenie en Wesley zijn allemaal over gegaan. Wesley, het ondervoede jongetje waar het allemaal mee begon, gaat nu naar de 1e klas van de lagere school. Nesly, de oudste, gaat naar het 2e van het middelbare onderwijs. Voor school had hij een internet telefoon nodig (geen computerlokaal op school…) en die heb ik hem gegeven. Ik krijg nu af en toe een sms van hem. In het Engels want hij wil oefenen met Engels schrijven. Hun vader zie ik elke maand voor het geven van financiële ondersteuning. Moeder is nog steeds overal en nergens door haar psychische problemen. Met de financiële hulp houdt het gezin het hoofd boven water maar het belangrijkste is de scholing. Als bijvoorbeeld Nesly over een paar jaar zijn diploma heeft, dan zijn er meer kansen voor hem dan voor zijn ongeschoolde vader. Ik hoop dat de lijn van armoede wordt doorbroken en dat Nesly zijn familie kan gaan onderhouden. Waardoor zijn mogelijke toekomstige kinderen niet opgenomen hoeven te worden met ondervoeding. Niet dat de banen voor het oprapen liggen maar hij maakt zo wie zo een betere kans. Hoe verander je de toekomst van een land? Begin bij de kinderen. Voor het schoolgeld en de maandelijkse ondersteuning van het gezin kan ik nog steeds jullie hulp gebruiken. Als jullie willen bijdragen dan kunnen jullie een donatie onder vermelding van ‘Haïti Jacqueline diaconaal’ over maken naar Bankrekeningnummer NL54RABO 0103767258 t.n.v. de diaconie HHG Ederveen. Hartelijk aanbevolen en hartelijk dank!

Groeten, Jacqueline

• 20 Augustus 2016 - 21:48

Marjolein:

Yes!!!! Onderwijs is het antwoord tot vele dingen!! (Ook het onderwijs in gezondheidszorg!) Dus ENORM bedankt voor al jouw fantastische werk dat je daar doet! En voor het schoolgeld betalen voor 4 kinderen! Wat een zegen! Ik kopieer je bericht op mijn facebook! Hopende op meer donaties!

• 21 Augustus 2016 - 01:16

Kim Mills:

Not sure but think you are starting a kinder and need $donations. How can I help?

• 21 Augustus 2016 - 17:18

Anne Verbeek :

Mooi om je blog weer eens te lezen, gaaf om te weten dat jij het geld dus ook gebruikt voor kinderen die zo naar school kunnen. En wat leuk dat Nesly even een smsje stuurt. Jij bent hem echt tot steun zo.

Succes met al de kindertjes in het ziekenhuis en het creatief omgaan met hun emoties. Dat kan jij wel! :-)

Hartelijke groet uit Renswouw, Anne