regen 0 - was 1 - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu regen 0 - was 1 - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

regen 0 - was 1

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

25 Juni 2011 | Haïti, Passe Catabois

VICTORIE!!!!

Eindelijk weer een was die in één dag droog is geworden! Gelukzalig dook ik met mijn neus in wasgoed dat naar zeep en zon rook! Geen bedompte schimmellucht, heerlijk!
De afgelopen weken steeg er een heerlijke oude-mensen-lucht van mijn kleren op, vooral als ik zelf begon warm te lopen. Maar na vandaag dus niet meer! Gisteren leek het nog eventjes spannend; toch weer onweer en regen in de nacht maar vanochtend was er een strakblauwe lucht. De wasvrouw kon me niet snel genoeg wassen, aan de lijn die was en drogen!

Vanochtend weer zwangeren-spreekuur. Het blijft mooi werk; zwangeren en kraamvrouwen. En wat een geweldig nieuws kreeg ik uit Ederveen! In mijn kerk is afgelopen zondag een collecte gehouden en dat heeft ruim 800 euro opgebracht. Wat een indrukwekkend bedrag, ik werd er stil van en dat gebeurt niet snel! Hartelijk bedankt, iedereen!
Ik kan nu dopplers kopen! De enige dopplers die we hebben loopt op zijn laatste benen en ik kan deze nu vervangen en reserve-exemplaren kopen. Geweldig! Hoeven we niet de houten toeter uit de spinnenwebben te halen!
Ook kan ik medicijnen kopen voor het op gang brengen van een bevalling en medicatie om hoge bloeddruk bij zwangeren te behandelen. Zo belangrijk om verlies van een kindje door zwangerschapsvergiftiging te voorkomen. Heel veel vrouwen ontwikkelen hier hoge bloeddruk, vooral tijdens hun eerste zwangerschap. Een vroegtijdige ontdekking en behandeling van die hoge bloeddruk voorkomt veel problemen. Het is mooi als je een vriendin hebt die in de apotheek werkt, hartelijk bedankt voor de moeite, Janienke!

Het gaat trouwens goed met de made-man! Al twee dagen komen er geen maden meer te voorschijn. Ik hoop echt dat ze niet stiekum binnenin zitten te verpoppen en dat er binnenkort opeens vliegen uit zijn wond kruipen! Is er iemand bekend met de levensloop van maden? Laat mij dan even weten wanneer ik vliegen (of misschien wel vlinders!) kan verwachten!

Minder goed nieuws, het 15-jarig meisje met al het vocht in haar buik/benen is weer terug. Herinneren jullie haar? Vader is voodoo-dokter? Dieumene kwam weer terug met een grote opgezwollen buik door het vocht. Dit keer was het alleen haar buik, haar benen zijn slank. We zijn weer van voor af aan begonnen met plasmedicatie en de buik neemt flink in omvang af. Ze voelt zich niet ziek en zonder die buik zou ze gewoon een jonge meid zijn. Nu lijkt ze 6 maanden zwanger. Ze stond erop om met mijn bril op op de foto te gaan, gek kind!
Ze ligt met Jertha op een kamer; 2 patienten die niet ziek ogen maar allebei een grote dikke buik hebben. Afwachten maar…

Groeten, Jacqueline