cholera - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu cholera - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

cholera

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

08 September 2011 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allemaal,
Het is nu woensdagmiddag en de afgelopen drie dagen zijn de meest intensieve dagenvan mijn verblijf hier geweest. De cholera is hevig toegenomen in onze streek door de recente cycloon en de waterleidingproblemen. Zondag kwamen er 6 binnen, maandag 6 en gisteren 5. Het is erg arbeidsintensief om zoveel patienten in de gaten te houden. Alleen met het infusen wisselen ben je al druk. Ze knappen op en storten weer in, je kunt het niet inschatten. Eén vrouw had 33 liter in 6 uur nodig om enigzins helder te worden. Ik denk dat het huidige record van 66 liter verbroken zal worden. De hoeveelheid diarree en braaksel kun je je niet voorstellen. Ook erg leuk, een blinde cholera-patient. Denk aan een tuinslang waar opeens druk op komt waardoor hij ´rondfladdert´en je kunt je de rondspuitende choleraravage een beetje indenken. We hebben nu 2 zalen en 2 kamers voor cholerapatienten en hebben bijv. TBC-patienten vervroegd naar huis moeten sturen. Zondagmorgen arriveerden er 2 patienten tegelijk en daarna was het hek van de dam. Er zitten ook veel kinderen bij en dat is nog moeilijker. Hun balans tussen teveel-te weinig infusie is moeilijk in te schatten.
Erg naar is dat er nu na lange tijd weer een patient is overleden aan cholera. Een jonge kerel en het zal even duren voordat ik zijn manier van overlijden een plek zal kunnen geven.
Zondag de hele dag en nacht bezig geweest, maandag ook weer maar gelukkig maandag- op dinsdagnacht kunnen slapen omdat Anne-Marie toen in het ziekenhuis bleef. Gisteren weer druk, ook 4 operaties, en afgelopen nacht alleen wat kunnen dommelen tussen 02.15 en 03.30. Het zwangerenspreekuur was erg druk en ik had moeite om een gesprek gaande te houden, zo moe was ik! Dat het mijn laatste spreekuur was realiseerde ik pas later! Michael is nu in het ziekenhuis tijdens het operatieprogramma en vannacht heeft Manette ´dienst´. We zijn wel een stel kneuzen bij elkaar; Michael heeft een ontstoken brandwond op zijn arm en ik heb een rare gezwollen plek op mijn scheenbeen waardoor lopen erg pijnlijk is. Mijn onderbeen is 2 keer zo dik. Ik denk aan een peesschede-ontsteking en hoop enorm dat er geen abces zit te broeien. Erg goede timing voor een blessure....
Erg triest dat dit zo wie zo gebeurd maar vooral nu in mijn laatste week. Ik hoop zo dat we de piek gehad hebben en dat het nu alleen maar gaat afnemen. Het wordt een vervelende manier van weggaan, hen achterlaten in een choleragolf. Gelukkig komt er morgen een nieuwe verpleegkundige, Willemijn. Dan kan zij het stokje overnemen.
We komen zo ook krap te zitten in onze infuusvoorraad en infuusnaalden. Maar hopelijk komt er vanuit een overkoepelende organisatie hulpmiddelen. Frere Jarl is als vanouds weer zijn gewicht in goud waard. En een primeur, ik heb hem zijn stem horen verheffen! Dit naar aanleiding van het onbegrip van de plaatselijke bevolking t.o.v. cholera. Een lang verhaal maar als Frere Jarl zijn stem verheft dan weet je dat er ergens iets goed fout zit! Wat een kei van een vent, ik zou hem willen klonen en dan zou Haiti een veel betere toekomst hebben.
Zoveel te vertellen naast de cholera maar dat komt nog wel een keer. Ik ga nu heeeeeeeeeeeeeel lang douchen! En misschien ga ik erna internetten maar ik weet niet of ik daar de moed voor kan vinden. Even een tukkie doen is ook verleidelijk....

Groeten, Jacqueline

• 08 September 2011 - 15:05

Marieke:

Hoi Jacqueline,
    Een diepe buiging voo r wat jij allemaal doet. En wat mooi dat je zoveel schrijft en dat onbekenden - als ik- mee kunnen lezen. Ik wens je een goede reis terug naar Nederland. Wat moet het moeilijk zijn om Haiti achter je te laten.
    Marieke

• 08 September 2011 - 20:53

Erna:

Hoi Jacqueline,
    Ik ben Erna een vriendin van Willemijn die nu onderweg is naar jou. Ik heb vanavond jou verhalen gelezen en snap volledig waarom zij is gegaan. Bedankt dat je me een (beetje?) beeld hebt gegeven van hoe het gaat. Succes met je laatste dagen en geef Willie een dikke knuffel van me mocht je dit nog lezen voor je gaat. Groetjes Erna