Nesly - Reisverslag uit Ederveen, Nederland van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Nesly - Reisverslag uit Ederveen, Nederland van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Nesly

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

07 November 2011 | Nederland, Ederveen

Hallo allen,

Alweer ongeveer twee maanden weg uit Passe Catabois maar het voelt nog erg dichtbij. Ik moet nog erg wennen aan de omslag in levensomstandigheden maar luxe went snel!
Wat voel ik mij dankbaar dat ik hier in een Nederlands gezin werd geboren. Ik heb mij als kind nooit zorgen moeten maken of ik wel te eten zou krijgen en of ik naar school kon. Ik kon mijn eigen beroep kiezen en zo mijn eigen toekomst bepalen. Keuze in overvloed. Mogelijkheden in overvloed.
Hoe anders kan het zijn in Haïti.

Nesly Louisnard is een 12-jarige jongen. Ik leerde hem kennen als de (half)broer van Wesley, de baby met ondervoeding in het ziekenhuis.Nesly verblijft met zijn stiefmoeder en broertje in het ziekenhuis.
Nesly is een stille, beleefde jongen maar hij kan enorm genieten van een plagerijtje. Tijdens de bijbelclub-week van Leah kwam hij elke dag enthousiast terug. Boven het bed van zijn broertje werden zijn werkstukken trots tentoongesteld. Hij is erg leergierig en hij vertelde mij dat hij graag naar school ging.
Maar helaas kan Nesly dit jaar niet naar school.

Zijn moeder, de eerste vrouw van zijn vader, is een tijd geleden overleden en voor de begrafeniskosten heeft zijn vader een lening moeten afsluiten. Elke maand dat hij de lening niet kan aflossen komt er rente bij. De vader heeft een tuin bij de rivier als enige bron van inkomsten en dit jaar leek alles goed te gaan. Het was een natte zomer en de oogst zou goed zijn, beter dan voorgaande jaren. En toen kwam de cycloon Irene. De rivier trad buiten de oevers en de hele oogst werd verwoest. Zijn enige bron van inkomsten weg.
Wij wisten al dat de familie van Nesly in armoede leefde door de opname met ondervoeding van Wesley. Het heeft een tijdje geduurd voordat de moeder van Wesley aan durfde te geven dat ze geen geld hadden voor hun dagelijks eten. Wesley kreeg melk van ons maar zelf hadden ze niets. Anne-Marie heeft toen een gesprek met de vader gehad om na te gaan of dit echt zo was. Helaas kun je niet iedereen op hun woord geloven. Hij vertelde na lang aandringen over zijn schuld en zijn onvermogen om hier overheen te komen. Het schuldgevoel omdat hij zijn gezin niet kan voeden en kleden, de onmacht om de situatie te verbeteren, de uitzichtloosheid, alles kwam eruit in dat gesprek. Wij gaven daarna elke maandag geld voor de markt zodat de familie kon eten.
Maar het oorzakelijke probleem blijft. De vader heeft pas na de volgende oogst weer inkomsten. Als er een oogst is. De schuld wordt groter. De kinderen kunnen niet naar school en hun toekomst is dus erg beperkt. Weer een generatie zonder educatie, zonder uitzicht op een betere toekomst, opgroeiend in honger en armoede.

Er zijn veel soortgelijke en zelfs ergere situaties in Haïti. Maar Nesly en zijn familie hebben mij erg geraakt. Zijn brede lach en vlot weerwoord, zijn liefde voor Wesley, het trots tonen van zijn werkstukken en de zorg voor zijn stiefmoeder maken hem voor mij onvergetelijk. Ik zie hem nog vol zorg zijn ‘zondagse kleren’ uitstallen op het bed; onder andere een stropdas waar de rafels vanaf geknipt waren maar hij toonde het vol trots; hij had een stropdas! Net als elk kind waar dan ook ter wereld heeft Nesly recht op goede voeding en educatie. Alle kinderen in de wereld kan ik niet helpen maar Nesly wel.
Met jullie hulp wil ik graag de schuld van Nesly ’s vader (4000 USD/350 euro) afbetalen zodat het inkomen dat hij krijgt naar zijn familie gaat en niet naar de schuldeisers. Ook hoop ik voor de komende jaren het schoolgeld voor Nesly te betalen. Via Anne-Marie wil ik op de hoogte blijven van zijn rapporten en zijn voortgang op school.
Het schoolgeld is 750 Haitiaanse dollar, omgerekend zo’n 70 euro. Met schoolkleding, boeken etc. wordt het uiteindelijk wel duurder maar het is een haalbaar bedrag. Maar Nesly heeft ook broers en zussen. Het zou mooi zijn als ook zij naar school zouden kunnen gaan.
De situatie van Nesly en zijn familie laat mij niet los. Helaas komt alles weer neer op één ding; geld.
Geld hebben, geld kunnen verdienen.

Mijn weblog heeft 27212 ‘pageviews’ gehad. Vrienden, familie, kennissen en mensen met een interesse vanuit verschillende achtergronden hebben gelezen hoe het dagelijkse leven voor mij in Passe Catabois is geweest. Mijn ervaringen als verpleegkundige en ook als persoon heb ik gedeeld.
En Haïti is voor mij nog niet ‘af’. In januari hoop ik weer voor 5 maanden terug te gaan.
Graag wil ik jullie vragen voor een donatie. Ik weet het, er wordt vaak beroep gedaan op jullie goedgevigheid en via de kerk hebben mensen al geld gegeven voor dit project. Maar ik hoop dat jullie (nogmaals) willen geven. Zodat er meer kinderen naar school kunnen gaan, zodat er medicijnen en hulpmiddelen kunnen worden gekocht, zodat er meer mensen ondersteund kunnen worden met geld voor eten. Jullie hebben kunnen lezen hoe hard deze ondersteuning nodig is.
Geld doneren kan via de Hersteld Hervormde Kerk in Ederveen. Rekening nummer is 103767258 t.n.v. de diaconie HHG EDERVEEN. Bij betalingskenmerk Haïti/ J v.d. Weerd vermelden. Via mijn weblog zal ik jullie op de hoogte houden van de besteding van jullie donatie.





  • 10 November 2011 - 15:33

    Erna:

    Hey Jacqueline,

    Wat een mooi verhaal.
    Ik hoorde van Willemijn dat je weer terug gaat, wat goed! Ik vind het zo knap dat mensen zoals jij hun eigen belang aan de kant kunnen zetten. Ik wens je weer een mooi en onvergetelijke tijd in Haiti. Succes!

    Liefs Erna

  • 15 November 2011 - 11:41

    Teuntje T.:

    Meid, we gaan aan het werk voor je om zo euries voor je ( lees: de mensen in Haiti) in te zamelen !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Ederveen

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 November 2011

Nesly

19 September 2011

Weer thuis!

11 September 2011

Laatste keer vanuit PC?

11 September 2011

Corrie

08 September 2011

cholera
Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 800
Totaal aantal bezoekers 315785

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: