Patientvriendelijk? - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Patientvriendelijk? - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Patientvriendelijk?

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

09 Juli 2011 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allemaal,

Voor ik het (weer) vergeet, even een link naar een film gemaakt door de WDR bij de komst van Esther en Michael naar Haïti. Heel aangrijpend en mooi. Duurt ongeveer een uur, is in het Duits. http://www.wdr.de/tv/menschenhautnah/videos/uebersicht.jsp?m=m01-2011&archiv_save=ausw%E4hlen&t=datum Klik bij deze site op 13.01.2011, Und dann kam die Cholera – Deutsches Artepaar hilft in Haiti. Lukt het zo niet dan staat op de weblog van Joanne de link en kun je zo doorklikken. (joanneforhaiti.blogspot.com)

Het zijn weer indrukwekkende dagen geweest. Helaas niet alleen op een positieve manier. Er zijn drie vrouwen bevallen van een overleden kindje. Eén vrouw na een zwangerschap van 8 maanden en één na 6.5 maanden. Allebei voelden ze al een weekje geen leven meer en kwamen naar het zwangerschapsspreekuur. Een andere vrouw kwam met de taptap en toen ze liep en de zon door haar jurk scheen zag je de navelstreng er al uithangen. De navelstreng was voor het hoofdje ingedaald en hierdoor drukt het hoofd van de baby de navelstreng dicht. De baby overlijdt dan vrijwel meteen. Allemaal trieste verhalen.
Er is ook een gezond meiske geboren. De moeder vertelde dat de vader van het kindje was overleden aan cholera terwijl ze zwanger was van dit 9e kind. Erg triest, denk je dan, en je vraagt je af hoe zo’n gezin het verder gaat redden. Later hoorden we viavia dat de vader gewoon leefde maar dat de moeder dit verhaal had verzonnen zodat ze niet hoefde te betalen. Daar wordt je dus ook even verdrietig van.

De cholera is terug in vol ornaat. Gelukkig hebben Joanne en Esther met FrereJarl vandaag infusievloeistof kunnen halen bij het Departement. Er is een nieuwe invoer van spullen, helaas mede doordat in Port de Paix cholerapatiënten zijn overleden door gebrek aan infuus. Men dempt de put… etc. Maar we hebben weer veel zakken vocht, ORS maar FrereJarl is vooral blij met de flessen chloor! Hij is een geweldige man. Het ziekenhuis zou zo anders zijn als hij er niet was. Hij weet alles, is handig met zijn handen en kan vaak het echte verhaal achter een vreemd opnameverhaal achterhalen door met de juiste mensen te praten. Zoals het verhaal boven dus. Zijn vader is ziekelijk en ik hoop zo dat hij weer opknapt. Die vader is oud maar hij weet zelf niet hoe oud. Vroeger deden ze niet zo aan geboortedata, zegt hij. FrereJarl hangt erg aan zijn vader en zal het bij een mogelijk overlijden zo moeilijk ermee hebben.

Af ten toe moet ik hier mijn lessen in patiëntenzorg helemaal vergeten. Cholerapatiënten mogen 2 mensen bij zich hebben om voor hen te zorgen en verder absoluut geen bezoek ontvangen. Dit om besmetting te voorkomen. Cholera is erg besmettelijk en zorgt al voor genoeg problemen zonder dat mensen zich moedwillig dichtbij zieke patiënten begeven. De Haitianen hebben erg moeite met het begrijpen van dit simpele feit. Hele families, groepen schoolkinderen en buren, burger, buitenlui komen langs om eens te kijken hoe het met die patient gaat. Alle waarschuwingen van ons en via de pamfletten helpt weinig. Misschien houden ze ervan om een explosief brakende en diarree hebbend persoon te bezoeken maar ik kan er het nut niet van inzien! Na een paar keer netjes uitleggen sta je soms boos te schreeuwen als er weer bezoek op een kamer staat. Er ligt nu een klein meisje dat cholera heeft doordat haar moeder haar meenam voor een bezoekje bij een andere patiënt. Maar zelfs die moeder ontvangt rustig ander bezoek. Het is om dol van te worden! De Haitianen vinden het wel grappig, zo’n schreeuwende miss Blanc en daar wordt je dan nog kwader van. Ik heb vandaag gedreigd om een patiënt van het infuus af te halen en naar huis te sturen als de familie bezoek bleef toelaten. Onder het mom van: ‘als jullie niet meewerken dan werk ik ook niet.’ Het geeft geen prettig gevoel maar als je je gedraagt als het achtereind van een varken dan behandel ik je ook als het achtereind van een varken!

Nou, ik heb jullie illusies dat ik veranderd ben in een zachtaardige goeddoener nu aardig uit de wereld geholpen, of niet dan?

Groeten, Jacqueline

• 13 Juli 2011 - 18:23

Anne V.:

Hahahaha, hoe ziet dat eruit: je gedragen als het achtereind van een varken? En jij boos en schreeuwend? Kan je dat niet eens op de foto laten zien zeg! Haha, de frustratie klinkt door de letters heen!