Zitten - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Zitten - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Zitten

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

09 Juli 2011 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allen daar ver weg in Nederland,

We hebben vervelend nieuws ontvangen over Wisdit, de diabetespatiënt. Zij is volgens de verhalen van een paard gevallen en heeft haar rug bezeerd. Volgens iedereen is het ernstig en ligt ze op bed met een ‘geblokkeerde’ rug. Ze is niet gekomen voor haar opname om met nieuwe insuline te starten en ik maak me echt zorgen om haar. Ze woont in een gehucht ver weg en je kunt daar met de auto niet komen. Ik hoop binnenkort toch beter nieuws te ontvangen of haar zelf te zien komen voor die opname.

Er zijn weer een aantal patiënten binnengekomen die het nodige gepuzzel veroorzaken. Eentje is een meisje van 17 jaar. Zij is afgelopen zaterdag thuis bevallen van een doodgeboren kindje en zou hierna niet meer hebben geplast. Ze is opgezwollen door het vocht en heeft een torenhoge tensie. Alles wijst naar nierfalen en zij reageert niet op megahoeveelheden furosemide; een plasmedicatie. Geen druppel urine komt eruit. En waardoor heeft zij het nierfalen? Zwangerschapsproblemen? Al bestaande nierproblemen die door de zwangerschap zijn verergerd? Ik ben bang dat we weinig voor haar kunnen betekenen maar proberen zullen we het zeker. Haar vader is alcoholist. Ze drinken hier Clairin, hetzelfde spul dat we gebruiken voor het desinfecteren van huid/instrumenten en het is bijna klaar alcohol. Hij is erg vreemd en dat helpt haar ook niet.

Er ligt nu ook een schattig jongetje, Maxson. Hij is een paar maanden oud en heeft het syndroom van Down. Zijn moeder heeft weinig borstmelk en hij heeft diarree. Gelukkig geen cholera maar hij is wel erg uitgedroogd. Maxson’s moeder maakte zich ongerust over hem omdat hij zijn hoofdje niet omhoog kon houden. Ik heb haar uitgelegd dat Maxson anders is dan andere kinderen maar dat geen enkel kind zo vroeg het eigen hoofdje kan optillen.
Bij een bevalling stonden pas 5 vrouwen met elk tussen de 8 en 12 kinderen. Ik blijf mij erover verbazen dat, met al de kinderen die mensen hier om zich heen hebben, de praktische kennis minimaal is. De kinderen hier worden bijvoorbeeld rond de 4 maanden al zittend neergezet, dat is goed voor ze… Dat ze zichzelf niet kunnen ondersteunen is maar bijzaak, zitten zullen ze! Je ziet dus van die propjes ‘zitten’, helemaal in elkaar gezakt.

De Amerikaanse meiden zijn weer vertrokken. Twee weken zijn voorbij gevlogen! Het was erg leuk om ze hier te hebben maar een beetje rust rondom het huis is ook wel weer prettig. Ik ben tenslotte ook geen 21 meer.. Eind juli komen er weer andere mensen en Joanne vertrekt ook eind juli weer naar Nederland. Zo blijft alles veranderen.

Buiten rommelt het weer aardig. Gelukkig is de was deze week weer aardig droog geworden, mochten jullie zich daarover zorgen maken. Het klinkt lekker, een regenbuitje, maar hier wordt het er alleen maar heter en benauwder door. Alsof je in een sauna zit. Maar toch is het lekker, af en toe een flinke bui onweer.
Ik hoop dat met jullie alles goed gaat. Het is erg leuk om te merken dat jullie mee blijven lezen!

Groeten, Jacqueline

• 13 Juli 2011 - 18:19

Anne V.:

Ha Jacqueline,

Inderdaad bijzonder dat ze die kindertjes zo vroeg al laten zitten.... maar als men denkt dat dit goed en verstandig is en dat ze al generaties lang op deze manier 'groot' zijn geworden: wie zijn wij van overzee dan om te zeggen dat dit niet echt de gezonde manier van ontwikkelen is? Zo zal je vast tegen veel dingen aanlopen, maar wel prachtig hoe je de moeder van Maxson kunt geruststellen over zijn hoofdje, ook al is hij niet zoals de andere kinderen.

En blèghhh, vreselijk dat die vader zowat pure alcohol drinkt, iiieegh! :-S

Succes met al je werk weer enne, misschien heeft Corina het al gezegd: ik stond gewoon helemaal perplex van je telefoontje pas!
    > Jacqueline? Die zit in Haïti, heel ver weg, tussen allemaal vreemde mensen en in een onbekende wereld.... heb ik die nu aan de lijn?!
    > Cas jarig, ja, dat klopt, maar nee... die is er er nu niet.
    > Terugbellen? Oké. Duur? Ja, logisch, begrijp ik heel goed, nou snel ophangen dan. Doeg!
    > Piep*piep*piep
    ...
    Tjonge hee, dat was Jacqueline... Nou, dan deed ik ook niet echt sociaal zeg, heb niet eens gevraagd hoe het ermee ging!

Haha, en jij stond misschien ook wel even perplex dat je mij aan de lijn kreeg in plaats van een Boontje! O, om, maar ik vind het leuk je te volgen op je weblog, dus dat je dit nog even weet! Want dat was ik je helemaal vergeten te zeggen. Je schrijft ook zo leuk!

Groetjes uit Renswouw, Anne