Weerzien - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Weerzien - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Weerzien

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

31 Januari 2012 | Haïti, Passe Catabois

Goedenavond!
Vandaag is een memorabele dag! Niet alleen waren mijn ouders 43 jaar getrouwd (gefeliciteerd!), werden er 3 baby’s geboren, kwamen Wesley, Nesly, Danay en ouders langs om gedag te zeggen (daarover later meer) en begon het na 2 en een halve maand eindelijk weer te regenen maar vandaag, luister en huiver, vandaag ontdekte ik mijn eerste grijze haar! Esther en ik liepen net bij één van de bevallende dames vandaan toen Esther zich opeens voorover boog en een grijze haar uit mijn pony trok. En dat terwijl ik pas 28 ben! (ahum) Voor jullie is dit nieuws vast niet zo schokkend als voor mij maar ik wil er toch even bij stilstaan. Je weet dat die grijze haren te verwachten zijn maar toch is de eerste wel even schrikken. Ik ben maar meteen een knot en een gebloemde jasschort gaan dragen.

Maar goed, het was erg leuk om vandaag Wesley, de ondervoede baby en broer van Nesly, terug te zien. Zijn huid is helemaal gaaf geworden en hij is dik! Hierna kwam Danay, de knapste lelijkerd die ook ondervoed was, en moeder langs om melk te halen. Zij is ook dik geworden maar nog steeds mooi van lelijkheid. Haar lach is goud waard. Nu ik hier ben geef ik hen ook elke maand geld dat jullie gegeven hebben. En om het allemaal af te ronden kwam Nesly in schooluniform langs. Hij zei erg van school te genieten en goede cijfers te halen. Wat geweldig om hem zo enthousiast te horen praten over iets wat voor veel van ons een gewoongoed is; school. En, Chiel, ik heb hem het zakgeld gegeven dat jij voor hem had meegegeven en hij was daar erg blij mee. Van jouw zakgeld, Christa, heb ik eten gekocht voor Veronika. Zij is een meisje met tuberculose in haar rug en daardoor heeft ze veel pijn en een kromme rug. De auto van Cas bewaar ik voor als er een jongetje wordt opgenomen die wel wat moois kan gebruiken.

De regen plenst naar beneden en in mijn hoofd gaat een half vergeten lied rond en rond. Wie helpt me met de volledige/juiste versie? Wat ik nog weet is
Er komen stromen van zegen, stromen als stortregens neer
Breng mij die ……weder
Geef mij ….………weer

Het was een drukke maandag. Via de kliniek werd er van alles doorgestuurd. Van een HIV test tot een nieuwe urinecatheter. Tussendoor nog even snel naar de markt en hoera, een kool en een handjevol tomaten kunnen kopen! En er waren drie bevallingen. Eén bevalling was een vrouw die al 3 kinderen had verloren net voor of tijdens de bevalling. Zij heeft nu een gezonde dochter. Het was een pittige bevalling en zij moest er even van bekomen maar papa zat trots naast het bed met alleen maar oog voor zijn kind. Erg ontroerend.

Het spijt me te moeten vertellen dat Antonio is overleden. In de nacht van zaterdag op zondag werd ik bij hem geroepen en was hij opeens erg slecht geworden. Een paar uur later overleed hij.

En zo ga je hier van geboorte naar overlijden, van een weerzien naar een eerste ontmoeting, van goed nieuws naar slecht nieuws, van een ontslag na twee maanden naar een opname voor twee maanden. Boeiend, soms vermoeiend maar vooral bijzonder werk.

Een hartelijke groet vanuit een warm, regenachtig Haïti! Succes met de kou en sneeuw, mensen! Ik hoop dat jullie mijn updates niet een beetje teveel van het goede gaan vinden. Er gebeurt gewoon zoveel dat ik met jullie wil delen! En had ik al gezegd dat ik internetten op de veranda kan doen? Ik blijf dat geweldig vinden!

Jacqueline

  • 31 Januari 2012 - 19:49

    Je Neefje Chiel:

    hallo

    alles goed daar hier in Nederland is alles wel oke
    nu jij weer in haitie ben is er weer een hoop gebeurd zoals, de konigig is jarig (31-01-12) ze is al weer 74 jaar oud. opa en oma zijn nu al 43 jaar getroud (30-01-12) nog gefeliciflapstaart en ik ben weer bijna jarig(12-02-12) het is wel erg jammer dat je er niet bij kunt zijn maar jij doet doet daar heel erg werk ik ben echt trots op je. en ik krijg een beugel. ik had erg geluk want de telfoon ging op (31-01-12) en jij was het dus kon ik je ook nog ff spreken. nu moet ik stoppen want ik moet weer naar bedeje toe doe de groeten aan nesly.

    groetjes: chiel boonzaaijer

  • 01 Februari 2012 - 19:19

    Anne:

    Tjonge zeg... wat bijzonder om zo twee verslagen achter elkaar te lezen, waarbij de één afsluit met 'ik bid voor het beste' en in de volgende al staat dat Antonio is overleden. Weet dat het bidden niet tevergeefs is! We zijn soms zo bezig met wereldse resultaten als genezing, maar we weten niet wat het in de geestelijke wereld voor verschil maakt.

    Heerlijk dat je de familie van Wesley hebt gezien, was dat het jongetje wat je ook op de presentatie liet zien? Leuk om de reactie van Chiel ook te lezen... :-D

    Oja, het lied, ik ken 'm ook niet zo goed, maar volgens mij is het geen stortregens, wacht ik zal eens opzoeken (dat kan hier ook zoveel sneller, net zoals dat Corina het over die gevulde spaghetti heeft... bedankt dat jij ons er weer bij stil doet staan.)

    Er komen stromen van zegen
    Dat heeft Gods Woord ons beloofd,
    Stromen, verkwikkend als regen,
    Vloeien tot elk die gelooft.

    Refr.: Stromen, stromen van zegen,
    Komen als plasregens neer.
    Nu valen drupp’len reeds neder
    Zend ons die stromen, O Heer.

    Er komen stromen van zegen,
    Heerlijk, verkwikkend zal ’t zijn.
    Op de valeien en bergen
    Zal er nieuw leven dan zijn.

    Refr.

    Er komen stromen van zegen,
    Zend ons de Heilstroom nu neer!
    Geef ons die grote verkwikking;
    Geef z’ ons voortdurend, O Heer.

    Refr.

    Het vers in de Bijbel: Ik zal hun en het gebied rond Mijn heuvel een zegen geven, en Ik zal de regen op zijn tijd doen neerdalen. Regens van zegen zullen er zijn. Ezechiël 34:26

    Nou, beter kunnen we elkaar niet toewensen dan die Zegen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Haïti, Passe Catabois

Passe Catabois 2012

Recente Reisverslagen:

04 Juni 2012

Foto's

04 Juni 2012

Port au Prince

26 Mei 2012

Bijgeloof

20 Mei 2012

DieuBon

13 Mei 2012

Kip, ik heb je!
Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 315653

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: