De kop is eraf! - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu De kop is eraf! - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

De kop is eraf!

Door: jacquelinehaiti

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

28 Januari 2012 | Haïti, Passe Catabois

Hallo!
De kop is eraf! De eerste bloedvlekken zitten op de kleren. Na een bloedige vacuumbevalling keek ik later naar mijn broek en tja, je kon zien dat ik had gewerkt. Ik had ook nooit mijn witte broek van Dior aan moeten doen, dat is vragen om problemen!
Ik heb maar weer spaghetti gemaakt. Het was armoede troef op de markt maar gelukkig zijn er altijd uien en knoflook. Ik kijk nu wel uit naar de verse tomaten. Ik denk dat ik in de omschakelfase zit waarin ik mijn groenten en vlees nog erg mis. Over een tijdje dan voelt dat weer als gewoon.
Van mijn vlees wordt wel heerlijk genoten. De muggen zijn volop aanwezig. Gelukkig krijg ik niet zulke rode bulten als vorig jaar maar jeuken doet het flink.

Ik heb Nesly’s vader gezien. Nog steeds met wollen muts (had ik die dingen maar nooit uitgegeven…) en een lach van oor tot oor. De schuld is afgelost en alle drie de grote kinderen zitten op school. Ik heb gevraagd of Nesly langs kan komen. Ik kan niet wachten om hem te zien in schooluniform!
Wesley doet het volgens vader ook erg goed. Zijn huid is verbeterd en hij groeit goed. Ook hem wil ik graag weer zien. De moeder van Wesley heeft wel weer een psychotische periode gehad nadat ze uit het ziekenhuis waren vertrokken. Ze heeft een tijdje in de berm naast de weg geleefd maar is nu gelukkig weer thuis en het gaat beter met haar. Vader maakt zich wel zorgen over de droogte. Hij heeft niet kunnen planten en is bang dat het te lang droog blijft. Ik heb hem geld gegeven voor een maand en gezegd dat het schoolgeld voor volgend jaar weer betaald zal worden door mensen uit Nederland. Ik zou zo graag willen dat jullie zijn reactie konden zien. Ik weet dat er weldoordachte theorieën zijn voor het niet geven van geld als ondersteuning maar hier is het zo moeilijk om op een andere manier te ondersteunen. Ik kan hem geen baan bezorgen of het laten regenen, helaas. Hij was zo blij dat zijn kinderen op school konden blijven, het was bijna hartverscheurend.

Het ziekenhuis ligt weer aardig vol. Meer TB patiënten en kleine kinderen met uiteenlopende problemen. Vandaag een man opgenomen die zo mager is dat zijn gezicht alleen uit tanden lijkt te bestaan. Zijn romp en benen zijn wel gezwollen maar dat is waarschijnlijk ten gevolge van tuberculose. Zijn lever vult zijn hele buik en overal knobbels. We hopen tenminste dat het TB is want dat is iets wat wij kunnen behandelen. We proberen het 2 weken en kijken dan of hij opknapt. Hij, Antonio, heeft in de Dominicaanse Republiek gewerkt en daar waarschijnlijk onder erbarmelijke omstandigheden geleefd. Hij is HIV negatief, dat is in ieder geval wat. Ik ben erg benieuwd hoe hij het gaat doen. Ik bid voor het beste.

Groeten,
Jacqueline

• 28 Januari 2012 - 21:52

Fam. Boonzaaijer:

nou ja zeg, laten wij nu ook spaghetti hebben gegeten vanmiddag met dit verschil dat hij schandalig goed gevuld was ! Zo "makkelijk" hier, wat een tegenstellingen !
    Alle goeds .................

• 30 Januari 2012 - 12:33

Kirsten:

Hoi Jacq,

Het is alsof je niet bent weggeweest uit Haiti, als ik je verslagen zo lees pak je het allemaal vlot weer op. Tja, wat een ellende kan een mens soms meemaken denk ik dan vanuit het luxueuze Nederland... totaal andere zaken waar men mee geconfronteerd wordt, het overleven van dag tot dag, maand na maand. Ik weet zeker dat je hulp - en nee, je kunt niet iedereen helpen- zeer gewaardeerd wordt. Veel geluk, doorzettingsvermogen en kijk alweer uit naar je volgende verslag!

• 01 Februari 2012 - 19:07

Anne :

Je beschrijving van de reactie van Wesleys vader is genoeg, Jacqueline, ik geloof je op je woord. Maar het maakt het nog mooier als je het zo overtuigend beschrijft dat hij écht heel erg blij is met het geld vanuit Nederland voor onderwijs aan zijn kind. Corina vertelde hoe jij ook aan Chiel en Christa kon uitleggen dat zij erg hielpen met het geld wat ze gaven, vind het echt mooi dat we nu dan lezen hoe dat geld een papa heel erg blij maakt.

Ik ga snel je volgende verslag lezen, ik loop alweer achter.. ;-)