Paard door het lint - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Paard door het lint - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Paard door het lint

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

20 Januari 2013 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allemaal,

Degenen die me al wat langer kennen, weten dat ik niet zo’n beste reiziger ben. Als er iets raars kan gebeuren waardoor mijn reis beïnvloed wordt, dan zal dat mij ook gebeuren. Toen ik nog in Engeland zat, en regelmatig heen en weer reisde, zeiden vrienden al dat ze nooit op dezelfde dag als mij wilden reizen. Twee keer een terroristenaanslag, mist, sneeuw, overstroming, vulkaanuitbarsting (ben, denk, ik één van de weinigen in Nederland die een sollicitatiegesprek moest laten verzetten omdat ze door een vulkaanuitbarsting niet kon komen) en willekeurige vertragingen, ik heb het allemaal al gehad. Ik stond een keer lange tijd stil op de snelweg in de bus naar Heathrow omdat er een paard op de snelweg liep. Hierdoor miste ik toen bijna mijn vlucht. En op mijn reis naar Haïti gaf wederom een paard problemen. De vlucht naar New York had al ruim vertraging maar uiteindelijk reden we richting de startbaan. Om vervolgens keurig weer terug te rijden. Eén van de paarden in het ruim was volledig door het lint gegaan en moest uitgeladen worden. Hebben wij dat? Gelukkig had ik een overstap van bijna 13 uur in New York dus die uren gingen mooi van die rondhangtijd af. In plaats van om 20.00 kwam ik rond 23.00 op New York aan. En wat kan de tijd langzaam gaan als je doelloos rondhangt….
In Port au Prince kwam Michael mij ophalen en bleef ik gezellig een nachtje bij hem en Levi logeren. Lekker bijpraten en vrijdagochtend ben ik met hem mee geweest naar de kliniek in Canaan. Dat is een sloppenwijk tegen de bergen aan de rand van Port au Prince. Hier zijn na de aardbeving de mensen naar toe gevlucht. Inmiddels staan er wat huizen tussen de tenten en golfplaten hutjes en hebben de mensen er een gemeenschap van gemaakt. Er zitten ook kerken en scholen en in één van die scholen doen Michael en Esther 3 dagen in de week kliniek. Vrijdagmiddag doorgevlogen naar Port de Paix en zaterdag (met de koffer die maar een dag vertraagd was!) door Rob en de meiden opgehaald en weer terug in Passe Catabois. Vanaf thuis in Ederveen een heel gesjouw over de aardbol! Maar uiteindelijk is zo’n reis dan toch ten einde en zit ik nu weer in zonnig, heet Haïti weer een weblog te schrijven.
Inmiddels kennis gemaakt met de twee verpleegkundigen die hier voor een maand zijn, Anne, de nieuwe juffrouw, de ouders van Rob en ook Ben weer gezien en na de koffer uitpakken voelt het alsof ik niet ben weg geweest. Ik was alleen vergeten hoe gemeen de muggen kunnen zijn! Vergeten om DEET te smeren en aan het eind van de avond stonden mijn benen in brand. Je blijft krabben…
Het is zo vreemd om te bedenken dat het bij jullie nog aardig winter is! De sneeuw en vorst lijkt nu erg ver weg. Het is hier enorm droog. Het heeft sinds ik weg ben, niet meer geregend en alles is bruin en dor. Ik hoop dat ik wat Nederlandse neerslag met me heb meegenomen en dat het binnenkort zal regenen. Misschien is er daardoor nog wat oogst te redden.
Morgen begint het werk weer. Ik heb er zin in!

Groeten, Jacqueline

  • 20 Januari 2013 - 19:55

    Marjolein:

    Hee Jacqueline!!
    Wauwww! Ongelooflijk! Je zit er gewoon al weer!!
    Ik vind je echt een kei hoor! Heel veel sterkte ook weer als je morgen gaat beginnen met werken!
    Liefs! Marjolein

  • 20 Januari 2013 - 20:30

    Anne :

    En ik ben blij dat je er bent! :-)

  • 20 Januari 2013 - 20:49

    Jorien:

    Fijn dat je een veilige reis gehad hebt. Heel veel succes daar!

  • 21 Januari 2013 - 09:01

    Gerriëtte En Sytze:

    Fijn dat je heelhuids bent aangekomen. Sytze houdt goed bij hoe laat het nu bij jou is; 03:01 uur Port-a-Prince, dus je zult misschien wel heerlijk liggen te slapen, denk om de muggen. Hier vanochtend weer met de slee naar school, er ligt weer een nieuw dik pak.

    Liefs,
    uit leersum

  • 21 Januari 2013 - 09:50

    Kirsten:

    Hi Jacqueline,

    Een nieuw begin van weer een tijd Haiti, heel veel succes en laat je niet lekprikken door die muggen!
    Hier vanmorgen weer flink wat problemen op de weg gehad, moest om 07.45 in Veenendaal zijn om daar Julian voor zijn examen af te zetten... tja je bent niet de enige die obstakels tegenkomt, troost je want uitgerekend nu stonden we in Ede voor spoorbomen die maar niet opengingen! Tja , toen maar handmatig de bomen omhooggeduwd om de ellenlange file door te laten stromen.
    Maar wat zijn dat nietige problemen vergeleken bij wat de mensen in Haiti meegemaakt hebben en nu nog meemaken. Dit soort kleinigheden mag je niet over klagen als je jouw verhalen hoort... het zet je weer met beide benen op de grond!
    Succes en veel liefs uit Apeldoorn, 18 jaar geleden begonnen we de opleiding in Deventer en kijk eens welk goed werk je nu verricht!
    X

  • 21 Januari 2013 - 17:23

    Nadine:

    Heey Jacqueline!

    Al weer terug in Haïti, de tijd vliegt!
    Heel veel succes met werken (n je verweren tegen de muggen)!
    Ik blijf het knap werk vinden wat jullie daar doen!

    Liefs, Nadine

  • 21 Januari 2013 - 21:28

    Fam. Boonzaaijer:

    Goed dat je weer op je plek bent en nu weer aan de arbeid ! Veel energie, kracht, inzicht en zegen toegewenst !
    veel liefs van ons allemaal !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 477
Totaal aantal bezoekers 315593

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: