Alleen in Haïti; de mannenpil - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Alleen in Haïti; de mannenpil - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Alleen in Haïti; de mannenpil

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

17 Juni 2013 | Haïti, Passe Catabois

Dag allemaal,

Ik kom net uit de kerk en mijn kleren plakken nat aan mij vast. Het is zo heet en dan 2 uur in een windstille kerk zitten is niet makkelijk. Ik zit nu op een strategische plek waar af en toe een zuchtje wind is te voelen. Wat kan een mens het heet hebben. En ik word het nooit zat om er over te klagen!
Er is wat regen gevallen en er zijn een aantal mooie onweersbuien geweest. Afgelopen week zag ik een man in de kliniek. Hij had brandwonden op borst/rug/benen. Hij legde uit dat dit kwam omdat hij door de bliksem was geraakt! Hij was met een groep van 5 mensen toen de bliksem insloeg. Eén van de groep was overleden, hij was verbrand en de andere 3 hadden niets. Wat een schrik moet dat geweest zijn. Ik ben niet bang voor onweer maar de volgende bui loop ik toch maar niet de vlakte over naar het andere huis. Dan wacht ik wel even!

Ook zag ik met veel plezier een patiëntje terug in de kliniek. Afgelopen januari prematuur bij 7 maanden geboren en wonder boven wonder blijven leven. Ze had alleen niet veel kracht om te zuigen dus borstvoeding ging niet. Sinds januari is de moeder aan het kolven en geeft dan de melk met een fles aan het meisje. Ze is nu 5 maanden en lekker vlot. Wat een verschil kan een borstpomp maken. Hartelijk dank, Philips Avent!

Tijdens de zwangschapskliniek praat ik vaak met de vrouwen over anticonceptie na de bevalling. Wij kunnen 2 maanden na de bevalling spiraaltjes plaatsen en dat is gratis. De pil wordt vaak vergeten of er is geen geld om het elke maand te kopen. Ook sterilisatie voor man/vrouw kunnen we doen maar dat is niet zo populair. Ik heb soms het idee dat ik voor de kat zijn viool zit te praten maar dat blijkt niet helemaal waar te zijn. We zetten steeds vaker een spiraaltje. Afgelopen week kwamen er drie vrouwen samen naar de kliniek. Een tante, nicht en hun vriendin. Met alle drie had ik gesproken en alle drie kwamen ze dus terug. Ze hadden 2-3 kinderen en dat was genoeg, vonden ze. Groot gelijk. In een land vol armoede zie ik liever een gezin met 2 kinderen die naar school kunnen, voldoende kunnen eten en verzorgt kunnen worden dan een gezin met 10 kinderen die amper groot kunnen worden door het leven in gebrek.
“Bon Dye decide” oftewel “God beslist” is helaas ook een anticonceptiemethode volgens veel vrouwen. Maar het meest frustrerende gesprek had ik met een man die zelf de pil neemt! Zijn vrouw is recent bevallen van het 8e kind met veel problemen tijdens de zwangerschap. Ik gaf aan dat een volgende zwangerschap haar dood kon betekenen. Daar was hij zich van bewust en daarom was hij zelf de pil gaan nemen. Sorry, de wat?! Ja, inderdaad, de anticonceptiepil voor vrouwen. Dat had hij voor die tijd ook gedaan. Dat de pil alleen voor vrouwen werkt, en dat het bewijs daarvan de laatste zwangerschap was, wilde hij niet aannemen. Vriendelijk maar beslist bedankte hij me voor het gesprek. Hij bleef overtuigd van zijn gelijk. Ik heb geprobeerd om zijn vrouw te bepraten maar zij geloofde haar man, niet mij. Allebei lekker eigenwijs dus maar ik zie een volgende zwangerschap met grote angst voor haar leven tegemoet. Als zij overlijdt dan zijn 8 kinderen moederloos. Is het ethisch onverantwoord om hem met een pijltje te verdoven en stiekem te steriliseren? Of voor de volledige zekerheid maar te castreren? Dan zeg ik gewoon dat dat een bijwerking van de pil kan zijn….

Groeten, Jacqueline

• 17 Juni 2013 - 22:31

Marjolein:

Haha, ik ben helemaal voor Jacqueline! "Dat zijn bijwerkingen meneer, leest u de bijuiter maar! Oh? U kunt niet lezen? Nou het staat er toch!"
    Ik hoor het je al helemaal zeggen! Zet 'm op hoor! Veel liefs en n dikke knuffel!