Dierenleed - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Dierenleed - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Dierenleed

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

17 April 2013 | Haïti, Passe Catabois

Goedemorgen,

Wat geweldig om via Joanne post te krijgen uit Nederland. Foto's van mijn familie en een geweldige DVD met Benthe in de hoofdrol!De kleurplaten van Anne en Sytze hangen mooi te pronken! En borrelnootjes van Francijn en Anton, hartelijk dank! Nederland kwam even dichtbij, heerlijk! Mesi anpil!

Het is nu 03.03 uur in de vroege ochtends oftewel gewoon snachts dus… De muggen houden me wakker. Er zitten er een stel in de kamer maar het ergste is dat er eentje onder de klamboe was gekropen. Hij was druk aan het feesten met mijn bloed en kwam elke keer weer rondzoemen om mijn oren. Je zou toch zeggen dat zo’n mug een keertje met het bloed rond zijn kaken lekker rustig gaat zitten uitbuiken in een stil hoekje? Of dat hij met een liter van mijn bloed in zijn pens zo zwaar is dat hij niet meer kan vliegen! Ik heb uiteindelijk maar een bus insectenspray leeggespoten en moet nu buiten zitten wachten tot de ergste gifdamp is weggetrokken.

Maar niet alleen muggen bezoeken graag mijn huis. Ik zat afgelopen zaterdag in het donker buiten en hoorde opeens binnen in huis een colafles omvallen. Ik heb de lege colaflessen in de tweede slaapkamer staan. Ik nam aan dat het een rat was en ging met mijn hoofdlampje de boel inspecteren. Tot mijn grote schrik lag er een slang tussen de omgevallen flessen!! Hij was aardig aan de maat; wel zo’n anderhalve meter lang. Door het licht bleef hij stil liggen en dat zorgde dus voor een logistiek probleem! Als ik weg liep om hulp te halen dan zou die slang wegkruipen en wat als ik hem niet meer kon terugvinden? Dat drama hebben we eerder gehad, vraag maar aan Marjolein en Nadine! Mijn huisje staat wat weg van het andere gasthuis en zoveel aanloop is er niet na zonsondergang. Terwijl ik mijn opties aan het bedenken was en de slang en ik elkaar stonden aan te staren, kwam er redding in de vorm van Marie-Josette. Zij kwam het eten brengen voor de twee oogartsen die die dag aankwamen. Ik gilde dat ik een slang in huis had en zij gilde terug. Ook zij bleek niet zo’n fan van slangen te zijn. Ze ging hulp halen en kwam terug met de nachtwaker. Met de eerste klap brak zijn stok in gruzelementen en de slang was zo wie zo niet blij met al die aandacht. Met de tweede stok, in paniek had Marie-Josette een stuk van de barrière in de tuin afgebroken, ging het beter en uiteindelijk was de slang dood. Ik ben banger voor vogelspinnen dan voor slangen maar ik hoef geen slang in mijn huis! Hij zal maar lekker in je bed kruipen voor een knuffel! Over wat voor slang het is, zijn de meningen verdeeld. De ene zegt dat het een wurgslang is, de ander dat hij onschuldig is en weer een ander dat hij naar kan bijten. Ook vertelde bijna elke Haïtiaan dat slangen snachts bij kinderen de neus binnen kruipen, vooral als ze net melk hebben gedronken. Ook zogende vrouwen worden graag bezocht door slangen, weer vanwege de melk. Of het waar is, geen idee. Ik ben geen zogende vrouw en drink geen melk hier maar dat die slang dood is, prima! Helaas was hij wel groot maar kan ik er net geen paar schoenen uithalen.

De oogartsen zijn hier om mensen te screenen voor oogoperaties. Vooral voor cataract/staaroperaties. In de afgelopen twee dagen zijn er 170 mensen naar het spreekuur gekomen. We hadden eigenlijk op meer gehoopt maar zondag heeft het flink geregend. We hopen dat de komende twee dagen er nog meer komen. Van die 170 zijn er ook veel die komen voor onschuldige problemen als branderige ogen door de zon en veel mensen die een bril nodig hebben. Niet echt het doel van deze oogkliniek. We zien veel cataract en andere oogproblemen in de gewone kliniek maar tot nog toe hebben we het idee dat niet al die mensen voor een consult komen. Misschien zien ze een operatie niet zitten? (haha)

Groeten, Jacqueline

PS Ik heb nog steeds problemen met de ‘verbeterde’ Hotmail….drama!

• 17 April 2013 - 13:27

Jorien:

Jacqueline, je moet echt een boek gaan schrijven, hoor. Of een wekelijkse column in een tijdschrift. Lig dubbel! Heel veel succes en de groetjes uit 't Eeeereveen!

• 17 April 2013 - 18:13

Alida:

Hoi Jacqueline,
    het is hier nog steeds te koud voor de muggen.Afgelopen zondag was hier 20 graden,(driekwart van de nederlanders loopt nu met de vellen op de neus en de blaren op de schouders) en a.s zondag dalen we weer naar de 10 graden.Winterjas aan, met het zweet op de snor, winterjas uit met mierentietjes.
    Wel apart, zo'n boerende slang van de cola in de slaapkamer.Wist jij trouwens dat de slangen de vogelspinnen verorberen??? Of was het nou omgekeerd?
    Wat fijn dat de oogartsen zijn komen opdagen, je zit in Haiiti en weet maar nooit.Misschien kunnen ze een oogje dichtknijpen en wat langer blijven om alles helder te kunnen zien.
    Hier in Nederland is eenieder bezig met de crisis en de troonsopvolging.De discussie is opgelaaid , dat Willempie en Max ook maar belasting moeten gaan betalen.Waar gaat het over.Ik zou niet met die gasten willen ruilen.
    Heel Leuk, die foto van Laafje op de blog van Anne-Marie.Ook hij is een VIP hier in Nederland. Het doet mij goed, te lezen dat hij zo opgeknapt is.De fotocollage staat nog bij ons in de woonkamer en dagelijks met een glimlach bekeken.
    Nou,golden girls, hou vol en de groeten aan de rest vd ploeg.
    Liefs Alida

• 17 April 2013 - 23:12

Nadine:

Heey Jacqueline!

Mooi verhaal! Dat slangen verhaal herinner ik mij nog als de dag van gister. Gelukkig is deze slang nu wel dood en niet onvindbaar :) !

Heel veel succes daar!

Groetjes Nadine

• 19 April 2013 - 12:08

Caroline:

Hoi Jacqueline,

Daar ben ik nou altijd bang voor geweest! En dan in je slaapkamer?
    Wij hebben in Haiti wel kennis gemaakt met de vogelspin. Ook geen kleine jongen.
    Door hard te gillen kwam de bewaker al aangerend en maakte korte metten.
    Wat heerlijk trouwens om jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken.
    Hoe maken de Bakkertjes het?

Nou Jacqueline, doe de groeten aan de rest van het team.
    Veel werk plezier, ik denk aan jullie.

Lieve groet,

Caroline

• 19 April 2013 - 18:26

Marjolein:

Whaaaaa! Wat ben ik blij om te horen dat er bevestiging op ons verhaal is! Haha! Het is vast dezelfde! Getsieeee hee! Blij datie dood is! Stuk vrediger slapen hoop ik!