Vers bloed - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu Vers bloed - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

Vers bloed

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

30 Juni 2013 | Haïti, Passe Catabois

Goedemorgen allen,

Weer een stralend zonnige ochtend in het mooie Haïti! We hebben over de afgelopen week veel regen gehad en dat is geweldig. Ik heb zelfs een nacht onder een laken moeten slapen, zo koud was het! Het kan wel zo fris als 28’C geweest zijn…. En we hebben zelfs hagel gehad! Ja, echt! Ik had even wat tijd nodig om dat rare geluid te herkennen. Ik hoorde getik op het dak en tegen de metalen raamhorren. Mijn eerste gedachte was dat er ontevreden mensen buiten stonden die dachten dat het tijd was voor een ouderwetse steniging! Maar het bleek dus hagel te zijn. Met dat het valt, smelt het ook meteen maar het was even een raar gezicht en gehoor. Ik wacht nu op de eerste sneeuwbui.

Als het ziekenhuis het toelaat, probeer ik het weekend niet in Passe Catabois te zijn. Jullie kennen het verhaal over de weekendsluiting voor nieuwe gevallen dus ik zal jullie daar niet weer mee vermoeien. Afgelopen zondag was ik wel in Passe Catabois en zou ik eten koken met MarieJosette. We aten kip dus dat betekent hier dus ook dat je begint met het slachten van de kip. Niks mooi kipfiletje of plofkip uitzoeken in het koelvak van de supermarkt. Je begint met het uitzoeken van een mooie levende kip! Ik had net de kip onthoofd toen de telefoon ging. Frere Jarl. De wachter van het ziekenhuis. Welverdraaiddriekeerdrommelspotdikkie! Hij wist dat ik thuis was dus belde toch maar. Er was een vrouw bevallen bij het hek van het ziekenhuis en nu kwam de placenta niet. Officieel moet ze door naar het ziekenhuis in Port de Paix maar dat vond ik wel wat sneu. Ik zei dat we even konden afwachten maar dat hij terug moest bellen als de placenta echt niet kwam. Even later belde hij weer terug. Met gezonde tegenzin de kip links laten liggen en toch maar naar het ziekenhuis. De placenta kwam uiteindelijk vanzelf en na inspectie van de vrouw kon iedereen naar huis. Door al mijn frustratie rondom de weekendsluiting ging het plukken van de kip lekker snel!

Er zijn nu drie Amerikaanse medische studenten voor twee weken hier. Eén is er al vaker geweest; Jessica. Ze weet van de omstandigheden hier en had, heel lief, een grote zak met zakjes M&M’s en zoute pinda’s meegenomen! Ze kan wat Creools en ziet, onder begeleiding, ook patiënten in de kliniek. Het maakt het ook weer duidelijk voor mij hoe anders de gezondheidszorg is hier en hoe anders je dus ook werkt. Zonder goede diagnostiek moet je het diagnose stellen/behandelen heel anders benaderen en dat doe ik nu dus automatisch, zonder me nu nog bewust te zijn van die aanpassing. Door ‘vers bloed’ en hun eerste ervaringen hier word ik me er wel weer even bewust van. Hun eerste ervaringen waren mijn eerste ervaringen. Hun eerste frustraties waren mijn eerste frustraties. Hun eerste verwonderingen waren mijn eerste verwonderingen. Ondanks alle moeilijkheden en onmogelijkheden toch proberen goede medische zorg te leveren; het blijft hier een strijd. Als het niet lukt is het moeilijk om te accepteren. Maar toch moet je er vrede mee vinden en het kunnen blijven zien binnen de context van hier. Ik had bijvoorbeeld erg veel moeite met het zien van een pasgeboren baby met een erge schisis; een grote hazenlip. Uitleggen dat we het alleen in Gods Hand kunnen leggen en dat wij zelf niets kunnen doen op dat moment weegt zwaar. Het loslaten van ‘als we in Nederland waren, dan…’ is belangrijk om hier door te kunnen gaan. En ik zie mijn eigen weg daarin terug bij de nieuwelingen. En ik vraag me ook af of er, na het langdurig werken in Haïti, ooit nog een weg terug kan zijn naar de Westerse gezondheidszorg.

Groeten, Jacqueline



  • 30 Juni 2013 - 21:30

    Marianne :

    Hoi Jacqueline,
    Mijn moeder sprak vandaag in de kerk jouw moeder. Jouw moeder vertelde dat ze een dochter in Haïti had en hoe het leven er in Haïti aan toe ging. Bleek tijdens het gesprek mijn moeder jouw weblog te lezen. Heel verrassend en leuk hoe twee mensen die elkaar niet eerder ontmoet hebben, opeens ook op die manier met elkaar verbonden zijn. Ik volg je weblog al meer dan een jaar met veel plezier; het geeft echt een inkijkje in het leven in Haïti. Ik heb twee zonen uit Haïti geadopteerd en waardeer het werk dat je in Haïti doet heel erg!
    Hartelijke groet,
    Marianne Kooij

  • 01 Juli 2013 - 17:40

    Alida:

    Hoi Jacqueline,

    hier weer eens een berichtje vanuit Puttershoek.
    Het wandelen in de bergen in Oostenrijk hebben we weer zonder kleerscheuren, fracturen OF BEVROREN LEDEMATEN overleeft.Tranen hebben er wel gevloeid, maar dan van de lach.Direct na terugkomst de nachtdienst in met de mannen. Dit noemen ze van de koue kermis thuis komen.!
    Ook wij hebben hier te maken met depressies, en dan niet alleen van het weer. De recessie maakt veel mensen moedeloos en depressief. Ze zien de zon hier ook niet meer schijnen.(hij schijnt ook niet veel).
    We zullen ze eens naar Haïti sturen, wat een lol zullen ze hier weer hebben.
    Wat een leuke combinatie, een kip zonder kop en een kind zonder placenta! Zoek de verschillen!
    Als je ooit weer voet aan de Nederlandse wal zet , willen de diva"s uit het Ikazia jou wel weer inwerken in de westerse ziekenhuis wereld .Kan je lekker gaan scoren op oa Decubitus,sepsis, DOS ,NRS, delier en ga zo maar door.Ben soms meer een typmiep dan verpleegkundige. Geniet nog maar even van de vrijheid en ga door met je goeie werk. Groeten van Alida

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Sinds 2011 werk ik als verpleegkundige pro Deo in Haïti. U kunt eventuele donaties sturen naar bankrekeningnummer NL18RABO 0362 4237 41 t.n.v. Stichting Hoop Haïti. Betalingskenmerk Jacqueline. Dit heeft ANBI status. Zo helpt u mij de mensen daar te helpen.

Actief sinds 17 Feb. 2011
Verslag gelezen: 867
Totaal aantal bezoekers 315456

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 30 Mei 2017

Haiti 2016-2017

06 Januari 2015 - 23 December 2015

Haïti 2015

23 April 2014 - 10 December 2014

2014 april december

03 September 2013 - 26 Maart 2014

Passe Catabois sept 2013 - maart 2014

16 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois jan - juli 2013

07 Augustus 2012 - 15 December 2012

Passe Catabois aug - dec 2012

18 Januari 2012 - 01 Juni 2012

Passe Catabois 2012

15 Maart 2011 - 16 September 2011

Mijn eerste reis

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Haiti

Landen bezocht: