baby David - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu baby David - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Jacqueline Weerd - WaarBenJij.nu

baby David

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

21 September 2013 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allemaal,
Vandaag begint volgens mij de herfst en ik hoop van harte dat dat waar is! Het is zo heet! De afgelopen week was het moekerig weer, zoals we op de Veluwe zeggen. Dinsdagnacht is bij mij de boeken ingegaan als de heetste nacht in Haiti sinds 2011. En dat wil wat zeggen! Om 2.00 snachts zat ik buiten en drupte het zweet nog gestaag langs mijn gezicht. Slapen is dan echt niet makkelijk. Maar gisteren viel eindelijk weer een flinke regenbui en was het even lekker koel. Als snel daarna werd het weer heet en klam maar we hadden even een adempauze, heerlijk! De herfst hier is weinig anders dan de rest van het jaar. Het wordt iets eerder donker, rond 19.30, en het wordt iets later licht, rond 06.00. De nachten kunnen wat koeler worden maar verder blijft de temperatuur ruim boven de 25 ‘C.

In januari werd er een meisje prematuur bij 7 maanden geboren. Ik heb haar een aantal keer genoemd. Door de borstpomp heeft ze ondanks haar zwakte toch ‘lait mama’ kunnen drinken en inmiddels zit ze op de vaste voeding. Eind goed, al goed! De borstpomp kwam de moeder afgelopen week keurig terug brengen. De uitspraak: “wat hun ogen zien, breken hun handen” is zeker van toepassing op de Haïtianen maar deze moeder heeft keurig gezorgd voor de borstpomp. Licht gesmolten aan 1 kant doordat hij één keer te dicht bij het vuur heeft gelegen maar hij werkt nog steeds!

En de borstpomp kon meteen door naar de volgende baby. Een jongetje, 8 dgn oud, en nooit goed begonnen met de borstvoeding. Mama heeft goed melk maar inmiddels is het kereltje te zwak om te zuigen en over zijn hongergevoel heen. Met moeite is hij wakker te krijgen en zijn zuigen is zwak. Maar met de speen van de fles met moedermelk in zijn mond doet hij toch zijn best. Na een dag en nacht regelmatige voeding is hij een helder ventje die opeens beseft dat er een wereld aan de andere kant van zijn oogleden zit! Moeder en kind gaan met borstpomp naar huis.

En dan is er David. Ik zag hem 9 september in de kliniek. Hij was 15 dagen oud en het zevende kind binnen het gezin. Moeder is net na de bevalling overleden. Volgens de familie door benauwdheid. Nooit in de clinic ansent geweest dus we kunnen alleen maar raden waaraan ze is overleden. Eclampsie/zwangerschapsvergiftiging? Hartfalen? Bloedarmoede? Tuberculose? Malnutrition? Er zijn nu dus 7 kinderen moederloos. Vader kan hier niet alleen voor zorgen en alle kinderen zijn verspreid over de familie ondergebracht. David woont nu bij zijn tante. Babymelk is te krijgen in Haïti maar is enorm duur. Soms krijgen de baby’s dan gecondenseerde melk, bonensaus, kruidnagelthee of andere dingen die echt niet goed zijn voor een baby. David krijgt nu van ons melkpoeder. Hij is een helder kereltje die druk is met zijn eigen handen en overal heen kijkt. Zo scheel als een otter maar dat trekt wel bij, heerlijk ventje. De familie woont erg ver weg dus ik hoop dat ze terug blijven komen. Dat ze letterlijk voor hem blijven zorgen. Zomaar opeens een baby krijgen binnen een gezin waar al moeite genoeg is, begin er maar aan! Veel van dit soort kinderen eindigen als slaafjes binnen het gezin waarin ze opgroeien. Ik hoop dat dit niet gebeurt met David maar dat hij echt als een eigen kind voor hen wordt. Neem hem en zijn broers en zussen alsjeblieft mee in jullie gebed.

Groeten, Jacqueline

• 22 September 2013 - 20:30

Marjolein:

Hee Jacqueline!

Zulke verhalen blijven echt schrijnend om te lezen.. verschrikkelijk.. we gaan zeker bidden voor deze hompies..
    Geen makkelijke nieuwe start weer daar zo te horen, zo warm en gelijk alweer zulke dingen voor de kiezen krijgen.. maar jij kunt dat!!
    Heel veel zegen! Liefs, Marjolein

• 23 September 2013 - 12:46

Anne :

Lieve Jacqueline,
    Wat een verhaal weer zeg - zo Haitiaans, maar tegelijk ook zo de realiteit van veel meer mensen op deze wereld. En jij staat er tussen te zwoegen, om gewoon maar je best te doen en alles te geven wat je kunt totdat het genoeg is voor jouw kunnen. Blijf dat ook steeds in gedachten houden, want je weet zelf heel goed waar de grens ligt.
    Ik hoop dat je samen met Anne-Marie en Joanne weer veel kunt betekenen, je mag tot zegen zijn!